Les màquines i enginys de la companyia catalana Antigua i Barbuda són protagonistes de l'espectacle 'Circo de las penas', al Teatre Lliure. Un únic actor encarna un fabricant obsessionat amb les seves creacions, artefactes als quals atorga ànima i emocions. JORDÀ FERRER, companyia Antigua i Barbuda "Ens vam dir: 'per què no fem un espectacle en què siguin les màquines les protagonistes?' I per això vam engegar aquest projecte del Circo de las Penas, on volíem expressar totes les coses, sentiments, emocions, a través de màquines." Només 50 persones situades en una plataforma mòbil poden accedir a cada passi de 'Circo de las penas', de tres quarts d'hora de durada. Però cada jornada d'aquest Festival Noves Escenes Obertes que té lloc al Lliure, al Mercat de les Flors i a l'Institut del Teatre, a més de a la Seca, ofereix entre vuit i 12 propostes interdisciplinars i d'autor. JORDI FONTDEVILA, director artístic del festival NEO "Són peces creades de zero, sobre l'escena. El creador ho crea tot de zero, a partir dels actors, a partir de la música, a partir del vídeo, a partir de les mil fórmules que facin anar." 'Observen cómo el cansancio derrota al pensamiento' du el segell inconfusible del valencià Pablo Gisbert, dramaturg habitual de La Veronal. El discurs que se sent pels altaveus va per una banda i allò que passa davant l'espectador a manera de performance, en aquest cas un partit de bàsquet, per una altra. Entre els assistents hi ha un centenar de programadors. El NEO es vol que sigui alhora festival i fira d'aquell tipus d'espectacles que durant la temporada es poden veure només en espais allunyats del circuit teatral establert.

El certamen va començar l’any passat amb vocació de continuar la tasca encetada pel cicle Radicals del Teatre Lliure i pretén erigir-se en fira o aparador de referència al sud d’Europa pel que fa a creacions interdisciplinàries i d’autor. Hi ha 120 programadors espanyols i europeus acreditats.