El metro i els autobusos de TMB mouen cada dia dos milions de viatgers i la companyia vol aprofitar totes les possibilitats d'Internet i els mòbils per comunicar-se amb ells. Aquest és l'objectiu del pla 'TMB Connecta', que Transports Metropolitans de Barcelona està desenvolupant amb l'ajuda de quatre agències especialitzades en el disseny i la programació web, el màrqueting relacional i la comunicació a les xarxes socials. I és que la presència directa de TMB a Facebook i Twitter és ara com ara la principal novetat del pla. CARLOS ALONSO, cap del Gabinet d'Estratègia i Projectes de la Direcció Executiva de TMB "Lo que hem fet és establir una oficina, que en diem 'oficina 2.0', bàsicament amb dos objectius. Un objectiu que és tenir un sistema d'escolta activa. I per una altra banda, l'altra gran línia d'actuació és la pròpia dinamització de continguts en aquestes xarxes socials. I això passa per l'obertura de nous canals com pot ser Flickr, com pot ser YouTube, com pot ser Tuenti o com pot ser Twitter." Aquests són els primers missatges de TMB a través de Twitter. Tenen encara pocs seguidors, però la companyia espera que siguin molts més a l'estiu, quan posarà en línia tot un nou web de TMB amb espais per a la participació dels usuaris i informació en directe sobre l'estat de la xarxa de transports. Llavors Twitter també servirà per informar oficialment i en temps real de qualsevol incidència en el servei. Mentrestant, els canals són oberts per a moltes altres coses. SERGIO CORTÉS, conseller delegat de Cink "Continguts d'aquest interès, que van des de la pròpia operativa de la xarxa, en alguns casos, fins a temes més vinculats a conceptes de mobilitat o temes de cultura que també tracta l'agenda habitual de TMB." Fa mesos que TMB va obrir la seva pàgina a Facebook. A partir d'aquesta setmana, també penjarà vídeos a YouTube i fotos a Flickr, a més de difondre algunes campanyes a través de Tuenti. L'empresa de transports va crear un blog per explicar el conflicte amb els treballadors d'autobusos i està impulsant altres bitàcoles sobre diferents temes, que aplegarà a l'abril en un nou portal de blogs de TMB. Serà un pas més en l'evolució de Transports Metropolitans de Barcelona cap a la web 2.0.

Des de fa alguns mesos, la pàgina oficial de TMB a Facebook informa de les principals novetats de la companyia a més d’un miler de seguidors. Alhora, la companyia vol fer servir Facebook per a la comunicació interna i també per donar-hi sortida a l’oferta del Bus Turístic, que inclou també el Tramvia Blau i el Telefèric de Montjuïc.

La setmana passada, TMB va presentar TMB Connecta en un acte al Col·legi de Periodistes que va aplegar representants de totes les agències de comunicació digital especialitzades que han participat en el disseny i posada en marxa del pla. I divendres mateix, la primera novetat en marxa: @TMBConnecta (ara @TMB_Barcelona) comença a twittejar. Al darrere hi ha una “oficina 2.0” creada des de l’agència de comunicació 2.0 Cink.

Fotos i vídeos
Aquesta setmana, Transports Metropolitans de Barcelona posa en marxa els seus canals a Flickr i YouTube, amb fotos i vídeos de les activitats culturals que impulsa o a les que dóna suport, com el concurs de relats o el festival de músics al metro. Els usuaris també podran publicar-hi les seves imatges.

A l’abril, TMB estrenarà nous blogs corporatius i sobre diferents temes, alhora que arrencarà la Primavera Cultural, un cicle d’activitats que inclou la realització d’un “flash-mob” amb 80 ballarins voluntaris. Iniciatives com aquestes es difondran també via Tuenti. Finalment, a partir del juny, TMB té previst estrenar un nou web que vol ser menys portal i més canal de comunicació amb els seus usuaris.