És elèctric, té sis rodes, carrega fins a 100 kg i pot circular a 20 km/h. El prototip del primer vehicle d’entrega de mercaderies sense conductor farà la primera prova pilot pels carrers d’Esplugues de Llobregat el juny del 2022. I d’aquí a uns anys, augura Laia Pagès, directora executiva i científica de CARNET UPC, veurem circular robots similars pels carrers d’una ciutat com Barcelona: “Rotundament, sí“. L’investigador de l’Institut de Robòtica i Informàtica industrial (IRI) de la CSIC-UPC, Alberto Sanfeliu, assegura que “seran una forma d’entrega de mercaderies en un futur“. De moment, aquest prototip “passeja” per les instal·lacions de la UPC controlat de forma remota pels investigadors del centre de recerca.

Aquest primer ADD català (“autonomous delivery device” o dispositiu d’entrega autònom), que encara no té nom, està fabricat per “distribuir diferents tipus de paquets a diferents persones o entitats“, explica Sanfeliu. “Pot tenir una ruta preestablerta“, diu Pagès, la filosofia és que aquest robot, o diversos robots, “es carreguin en un centre de mercaderies fora de la ciutat, entrin en moments que no siguin hora punta i distribueixin les mercaderies” de forma autònoma. I després, un cop feta la ruta, tornin al punt d’origen tot sols.

Per on ha de circular?

El vehicle autònom d’entrega de mercaderies està preparat per circular per calçada i per vorera, però s’ha de fer un estudi per veure “com es comporta quan hi ha gent caminant, bicicletes, patinets… Ha de tenir el seu propi carril? Ha de compartir el dels cotxes o el de les bicicletes? Encara no se sap quina és la solució“, reflexiona Alberto Sanfeliu. “No està regulat i és un tema que cal treballar”, afegeix Laia Pagès.

També apunta, en un reportatge del programa Via 15, que “el moment clau per al desenvolupament d’aquest robot és el d’entrega del paquet“, un punt que determinarà qui serà finalment el receptor d’aquesta tecnologia. Pagès està convençuda que “arribarem abans a l’autonomia de la mobilitat amb paquets que no amb persones. Jo posaria abans un paquet en un vehicle autònom que no pas els meus fills“.

Primer ADD català, a la UPC

Com repartir 15 milions de paquets

La distribució d’última milla (l’últim tram de la cadena de subministrament entre el centre de distribució i el client final) suposa un dels grans reptes logístics de les zones urbanes concorregudes. Representa fins a un 40 % dels costos totals de transport o més del 20 % de la pol·lució a les ciutats. El primer ADD català contribuiria a minvar els efectes negatius del gran volum d’aquest tipus de transport dins de les ciutats, com són la congestió viària, la contaminació de la qualitat de l’aire, la contaminació acústica, l’ús del sòl públic i el deteriorament del paviment.

Segons la consultoria 300.000 km/s, a Barcelona es distribueixen anualment 15 milions de paquets, una xifra que es duplicarà els propers anys a causa de l’augment de les vendes en línia. La distribució de mercaderies d’última milla amb vehicles sense emissions reduiria la contaminació de la ciutat a la meitat. Segons els investigadors de la UPC i CARNET, el desplegament de dispositius autònoms comportaria “una reassignació important dels costos del transportista i faria el servei més econòmic i eficient que amb vehicles convencionals”.