Mentre els governs municipals fan polítiques per reduir l’impacte de la mobilitat de les persones, el desplaçament dels productes incrementa exponencialment, sobretot al centre de la ciutat. Segons dades del Ministeri de Foment es preveu que les vendes en línia i, en conseqüència, l’enviament d’aquests articles, augmentin un 25 % cada any. La consultoria 300.000 km/s assenyala que actualment a Barcelona es reparteixen 15 milions de paquets a l’any i adverteix que, en quatre anys, la xifra es duplicarà fins a arribar als 30 milions. I és que comprar tot tipus de productes sense moure’s de casa s’ha convertit en una pràctica habitual per a molts barcelonins. La comoditat de poder tenir-ho tot a cop de clic de ratolí té, però, alguns desavantatges.

L’Ajuntament de Barcelona té ara sobre la taula un estudi elaborat per diverses consultories en què s’inclouen propostes per millorar l’impacte negatiu que suposa el repartiment d’últim quilòmetre per al medi ambient.

L’estudi apunta la creació de 16 centres de distribució repartits per la ciutat que concentrin el gruix de la paqueteria que arriba pels mitjans tradicionals, com camions o furgonetes. Posteriorment, el repartiment d’aquesta paqueteria, per l’anomenat “últim quilòmetre”, es faria en vehicles de baixes emissions, per exemple vehicles elèctrics o bicicletes. D’aquesta manera es reduiria l’impacte en el medi ambient.

El Pablo Martínez, és un els fundadors de 300.000 km/s, una de les consultories encarregades de l’estudi. Ha explicat a betevé la importància que les zones de distribució estiguin com a màxim a 15 minuts caminant del punt d’entrega final “És tant important que el centre de distribució pugui arribar a casa teva de manera sostenible, com que tu puguis recollir la mercaderia en aquest centre per exemple, caminant. D’aquesta manera també s’evitarien les emissions duplicades provocades per exemple pels enviaments nuls”, comenta. Les agències de transport indiquen com, ara per ara, es troben que gairebé 1 de cada 4 vegades no poden entregar el material i hi han de tornar més tard.

L’estudi quantifica que, amb l’ús de vehicles de zero emissions per al repartiment del tram final, es reduiria el trànsit contaminant en un 50 %. Per tal de poder implementar aquestes millores, els experts asseguren que és imprescindible la regulació per part de l’administració.