(ACN) La comunicació digital ha irromput a la consulta del metge de família. Iris Alarcón, coordinadora del grup de Salut Digital de la Societat Catalana de Medicina Familiar (CAMFiC), afirma que aquestes eines poden facilitar l’accessibilitat en l’atenció primària, però adverteix de les bretxes digitals, sobretot en persones grans de nivell socioeconòmic baix. La clau, creu, és saber quan es poden utilitzar les eines digitals: “Hi ha a qui li anirà millor un QR, mentre que a d’altres els hem de donar un paper amb lletres grans.”

La pandèmia de la covid ha estat un propulsor de les eines de comunicació digital a la sanitat catalana. Més de la meitat (56 %) de la població assignada a un equip d’atenció primària havia accedit el 2022 a l’espai digital La Meva Salut, mentre que el 2019 no arribava al 6 %, segons dades recollides pel departament de Salut. Una de cada tres persones (31 %) va fer servir el 2022 l’eConsulta per a algun tipus de comunicació amb el professional d’atenció primària, mentre que el 2017 aquest ús era pràcticament inexistent.

Iris Alarcón defensa que les eines digitals són una “porta oberta per apropar-se a la població”, ja que permeten estalviar desplaçaments al centre d’atenció primària (CAP) i resoldre consultes que poden “ser més o menys àgils”. Ara bé, deixa clar que aquestes eines “mai no poden substituir la presencialitat ni la relació entre metge i pacient”.

“L’eConsulta no és un whatsapp”

També adverteix que cal explicar als ciutadans que l’eConsulta no és “un xat o un whatsapp”. De vegades, hi ha persones que la utilitzen perquè tenen una urgència o un motiu de consulta que necessita resposta ràpida. “L’eConsulta no és un whatsapp que ens apareix a la pantalla, sinó que tenim un temps per respondre“, assenyala.

La coordinadora del grup de treball en salut digital afegeix que l’ús de les eines digitals entre metge i pacient és molt escaient quan els dos ja es coneixen i han parlat de la seva salut i context familiar i social. “Quan hagin establert una relació de confiança, serà una molt bona eina per a consultes més o menys ràpides i per a seguiment de temes”, afirma.

Atenció a gent gran, migrants o amb problemes econòmics

Ara bé, la coordinadora d’aquest grup de treball de la societat científica CAMFiC adverteix de la bretxa que pot separar algunes persones de la salut i alerta que el nivell socioeconòmic és “un determinant digital important”. L’edat i el gènere són altres factors i les persones migrants que no tenen la situació regularitzada també pateixen aquesta bretxa.

Sobre el boom de la intel·ligència artificial (IA), Alarcón hi veu un gran potencial i no tem que algun dia els rellevi: “Cap eina digital pot substituir el procés de diagnòstic individualitzat i l’escalf dels professionals.”