"M'acabo de trobar una jardinera enmig del pas". És un dels obstacles que la Meritxell es troba a la ciutat. Però ara pot avisar les persones cegues o amb visió reduïda d'aquell punt negre. Ho fa a través del mòbil. Només li cal enquadrar i "disparar". A través d'un software especial aquesta fotografia s'envia al web i es publica. A més, també permet gravar una explicació de la barrera arquitectònica que ha fotografiat. ANTONI ABAD, director del projecte "La segona fase seria que aquests continguts dels participants que són accessibles a Internet fossin accessibles des dels mòbils". El web també recull altres reivindicacions. Com per exemple la no senyalització en braille dels productes d'un supermercat. MERITXELL AYMERICH, persona cega "No pots distinguir entre una llauna de coca cola o de cervesa. O en un iogurt, no pots saber la data de caducitat". Això sí, el portal reconeix les bones pràctiques que es fan a la ciutat. Asseguren que Barcelona va pel bon camí per ser 100% accessible.
Connectar-se des del mòbil a les xarxes socials d’Internet és una de les prestacions habituals dels terminals més avançats. N’hi ha amb pantalla tàctil i amb teclat complet, però ni una cosa ni l’altra resulten gaire útils per a una persona cega. Fent servir mòbils més senzills, el projecte Megafone permet a un cec enregistrar un missatge de veu i publicar-ho directament al web. Si el que vol és informar d’un obstacle amb què s’ha trobat al carrer, amb la mateixa facilitat pot fotografiar-ho i penjar-ho directament a Megafone.net. Apareixerà al canal del projecte Punt de Vista Cec, acompanyat d’un mapa d’ubicació (el terminal ha d’estar dotat de GPS).
Tot plegat es tracta d’un projecte encara experimental, impulsat per l’artista multidisciplinar Antoni Abad amb la col·laboració d’Eugenio Tisselli, en la programació web, i de Lluís Gómez (d’Hangar) en la dels dispositius mòbils. Tant la web, com l’aplicació per als telèfons, han estat adaptades per al seu ús per part de persones cegues o amb poca visió: disseny totalment funcional, colors d’alt contrast que tria el mateix usuari i menús desplegables que s’adapten als sistemes de comandament per veu. Una dotzena de cecs van començar el març passat a fer servir Megafone i això és tot el que han publicat ja al canal BlindView. Més endavant, aquests missatges es podran consultar des del mòbil amb la mateixa facilitat que han estat publicats. Megafone serà llavors una autèntica xarxa social. Mentrestant, la seva difusió a la web vol conscienciar les persones que els puguin veure de la realitat que viuen les persones cegues a la ciutat.
Plataforma d’integració
Megafone és una plataforma de comunicació web creada l’any 2003 amb el nom de Zexe.net. S’adreça a grups de persones en risc d’exclusió social i els convida a expressar-se públicament mitjançant el mòbil, però també amb trobades presencials. Abans de posar en marxa el Punt de Vista Cec, Megafone s’ha fet servir amb joves dels campaments de refugiats sahrauís a Algèria (2009), missatgers en moto a São Paulo (2007), la comunitat gitana de Lleida o Lleó (2005), prostitutes a Madrid (2005) o taxistes a la ciutat de Mèxic (2004).
En total, 10 projectes d’integració social a través del mòbil en què han participat directament més de 200 persones. Hi ha dues experiències prèvies amb persones amb mobilitat reduïda. Entre el desembre de 2005 i l’abril de 2006, una quarantena de persones en cadira de rodes van fotografiar amb el mòbil 3.593 punts de Barcelona per on no podien passar. El Centre d’Art Santa Mònica va editar llavors el mapa de la ciutat inaccessible. L’experiència es va repetir l’any 2008 a la ciutat suïssa de Ginebra.
Megafone s’ofereix com a plataforma oberta de comunicació en projectes d’inclusió social. Els seus creadors ofereixen a altres col·lectius l’ús de la tecnologia que han desenvolupat en forma de web i aplicació per a mòbils. És així com han arribat a impulsar projectes tan diversos en diverses ciutats. També és el camí perquè la seva experiència serveixi per trencar tota mena de barreres de comunicació arreu del món.