Ara és més fàcil saber quants decibels, quina altitud o trajectòria fa un avió com aquest quan aterra o s'enlaira. Aena ha posat en marxa una nova aplicació, via web, que vol satisfer les demandes d'informació dels 35.000 veïns de Gavà i Castelldefels. Una eïna que, ara que la tenen, consideren útil, però a la vegada insuficient. JOSEP VELASCO, president de Prou Soroll " Que et digui a quants peus va no ajuda. Si la trajectòria que fa no correspon a la que toca ja entrem en algo que ens interessa més i si surt de la trajectòria habitual hauriem de saber si són sancionats". Els veïns de Castelldefels, per exemple, senten el soroll dels avions prop de set hores completes cada dia quan, per llei, el temps no hauria de superar les dues hores. A més, en certs moments, arriben a més de 60 decibels. PILAR MONTALVO, Departament de Medi Ambient de l'Aeroport de Barcelona "vivir cerca de un aeropuerto es lo que tiene". JOSEP VELASCO, president de Prou Soroll "Hem de tenir un aeroport bo, que respecti les persones. Propostes que perjudiquen a les persones no és progrés". Segons un estudi de l'Organització Mundial de la Salut, les persones que viuen a prop d'un aeroport i suporten el soroll dels avions multipliquen per quatre les probabilitats de càncer o infart.

Aquest nou sistema web, també inclou el número de vol, el tipus d’avió, l’altitud i la trajectòria utilitzada. D’aquesta manera, els usuaris poden visualitzar els moviments de les aeronaus o conèixer el nivell de soroll d’un vol a partir del sensors que hi ha instal·lats a l’entorn aeroportuari. També hi ha l’opció de seleccionar l’àrea i el període de temps que es desitja consultar. Això sí, per motius de seguretat, la informació que surt al web s’ofereix amb tres quarts d’hora de retard.

Amb aquesta aplicació, Aena vol facilitar als habitants de les poblacions veïnes de l’aeroport de Barcelona una informació fiable i transparent de les operacions aeronàutiques i dels nivells acústics que generen.

Eina útil per als veïns de la zona

Els veïns de Gavà i de Castelldefels consideren que aquesta informació els és útil perquè poden saber per on aterren els avions. Una condició clau per calcular quin nivell de decibels suportaran durant el dia. Malgrat aquest avenç en la informació la consideren insuficient ja que necessitarien saber si hi ha penalitzacions per les companyies que no respecten les normes.