El projecte, desenvolupat per l’empresa catalana The Data Republic, permet analitzar els patrons de conducta dels turistes a Barcelona i Madrid. Ho fan a partir de l’extracció i l’anàlisi de fotografies geolocalitzades i publicades a Flickr, en aquest cas, per turistes que van visitar Barcelona. Així és com han creat l’Indicador Flickr de Turisme 2011.

L’objectiu d’aquest treball és identificar les pautes de comportament que poden ser interessants per avaluar la ubicació de noves empreses, millorar els serveis en una zona turística o, senzillament, millorar la mobilitat i la senyalització dels punts amb més afluència de visitants. Aquesta eina, però, també pot ser útil per mesurar l’impacte del turisme sobre les ciutats, els espais públics o la qualitat de vida dels barris.

Es tracta d’un projecte útil per a empreses i organitzacions que operen en el sector turístic en ciutats que, com Barcelona, reben anualment milions de visitants. De moment, s’ha fixat en Madrid i Barcelona, però continuen treballant perquè altres ciutats del món, com ara Nova York, Londres o París, formin part de l’Indicador.

A Barcelona, els turistes es concentren en molt pocs espais

La meitat dels turistes es concentren en tan sols el 7% de la superfície de Barcelona. De fet, són les zones on estem acostumats a veure’ls: la Sagrada Família, el Parc Güell, la plaça de Catalunya, la Rambla, el MACBA, el Born, la Barceloneta, el Port Vell i el Port Olímpic, la Font Màgica de Montjuïc i l’Anella Olímpica.

Tal com es veu en els mapes de l’Indicador, la Sagrada Família és la zona de Barcelona amb més densitat de turistes per kilòmetre quadrat. En concret, hi ha 6.700 turistes per km2, 56 més que la mitjana, que a la resta de Barcelona és de 119 turistes per km2. El segon punt de la ciutat que rep més afluència de visitants és la Catedral de Barcelona, amb 3.765 turistes per km2.

Els districtes que reben més afluència de visitants són Ciutat Vella, amb un 40%, i l’Eixample, amb un 30%. Nou Barris o Sant Andreu, en canvi, només atrauen un 0,1% i un 0,5% dels turistes, respectivament.

Pel que fa a les nacionalitats dels visitants, hi ha algunes dades curioses. Per exemple: brasilers, canadencs, holandesos, portuguesos, russos o suecs s’estimen més moure’s per l’Eixample, per sobre de Ciutat Vella. En canvi belgues, alemanys, espanyols, francesos, britànics, italians i nord-americans es concentren sobretot a Ciutat Vella. I una altra de les nacionalitats que visiten més la ciutat, els xinesos, acostumen a concentrar les seves estàncies a la ciutat durant els mesos de gener i febrer. El 65% dels turistes mexicans, en canvi, visiten Barcelona durant el mes de maig.