Diuen que una de les vies més importants de creixement de la telefonia mòbil durant els propers anys seran les connexions de màquina a màquina (M2M). I les primeres màquines a connectar-se a la xarxa seran els cotxes, perquè disposen de molta informació útil que els fabricants estan veient que cal compartir amb diversos sistemes. Per començar, s’hauran de connectar al centre d’emergències en cas d’accident. Segons la iniciativa europea eCall, tots els cotxes que es venguin a la Unió a partir de l’1 de gener de 2015 hauran d’enviar automàticament un avís al 112 en cas d’accident. Aquest avís inclourà les coordinades del punt exacte on es troba el vehicle i, si el sistema que porta incorporat ho permet, des del centre d’emergències podran escoltar i parlar directament amb els ocupants per saber com es troben i quin tipus d’ajuda necessiten. Les dades demostren que, si l’ambulància hi arriba abans, es poden salvar vides, i per això l’eCall és una prioritat del programa europeu iCar Support d’aplicació de les TIC per a una mobilitat intel·ligent, segura i neta.
Per facilitar aquesta trucada d’emergència, diversos models de Renault ja porten incorporada la unitat de control telemàtic (TCU, en anglès) que fabrica l’empresa catalana FICOSA. Presents en un dels espais de la Generalitat al Mobile World Congress, aquests dies ensenyen aquest i altres dispositius a diversos fabricants de cotxes i possibles “partners” de cara al desenvolupament de noves aplicacions. El mòdul GPS que duu incorporada la unitat de FICOSA és d’OriginGPS, una empresa de Jerusalem també present al MWC, però a la zona d’Israel.
FICOSA no només fabrica antenes i mòduls electrònics com aquesta TCU. També participa en el desenvolupament d’aplicacions a partir de les dades que facilita aquesta unitat. Aquestes aplicacions ens permetran, per exemple, programar un avís al mòbil via SMS quan el cotxe passi per un lloc determinat o surti d’una àrea de moviments prèviament delimitada (potser deixes el cotxe a algú, però vols estar segur que no surt de Barcelona). També es podrà fer que es connecti automàticament a una determinada xarxa Wi-Fi i sincronitzi dades, de forma que en arribar a casa copiï automàticament al cotxe tota la música que tinguem descarregada en un determinat disc o programa. Ara ja facilita, en alguns models, que l’usuari pugui demanar assistència en cas d’avaria. Ho fa voluntàriament, no de forma automàtica com en l’eCall. Però s’hi connecta a través d’un centre de dades de Renault que, a més d’enviar-hi una grua, pot processar la informació de què és exactament el que falla al vehicle.
Els diversos fabricants de cotxes i creadors de sistemes de control dels vehicles estan desenvolupant cada cop més aplicacions com aquestes. Ford n’ha presentat unes quantes en aquest mateix Mobile World Congress amb el nom de Ford Sync. El mòdul que fabrica FICOSA li pot costar al fabricant entre 50 i 100 euros (n’estan desenvolupant les noves versions amb connectivitat 3G i 4G), però evidentment un cop s’implanta al cotxe pot aportar molt més valor afegit als nous models.
Fins ara havíem fet servir el mot “mobilitat” per referir-nos, d’una banda, als mòbils i, de l’altra, als transports. Però la mobilitat guanya cada cop més sentit com a terme únic perquè, al cap i a la fi, sempre es tracta de moure’s i, al mateix temps, comunicar-se.