Aquest dissabte el DHUB ha acollit el Mobile Photography Festival 360º o també conegut com a D-ive. Es tracta d’un congrés dedicat al món de la fotografia mòbil i xarxes socials que compta amb les ponències de figures rellevants i la presència d’artistes del sector. Els mòbils fa temps van deixar de ser només aparells per fer i rebre trucades. Una de les aplicacions que més s’utilitza actualment és la càmera de fotos i aquest festival és un clar exemple de quant ha crescut aquest fenomen.
L’assistència del D-ive ha estat molt variada, des de professionals dels mitjans de comunicació com periodistes i publicistes, amants de la moda i la tecnologia com bloguers i creadors de pàgines web, fins a usuaris curiosos. Tots han tingut l’oportunitat d’escoltar a professionals del sector o participar en tallers per aprendre noves tècniques per editar fotografies.
El festival ha dedicat més d’un workshop al “streetstyle”, un fenomen molt de moda en què els bloguers fotografien conjunts de roba que destaquen de la resta i pugen les fotos als seus blogs. A través d’aquestes imatges, els usuaris volen mostrar la creativitat a l’hora de vestir i la capacitat de barrejar tendències.També hi ha hagut tallers especialment per aprendre a fer servir eines com l’Instagram i l’EyeEm, programes que serveixen per fer fotos i aplica-los-hi filtres per fer-les més creatives.
L’esdeveniment ha començat amb la conferència de Jesús León, un periodista i addicte a la fotografia. La seva ponència ha servit d’introducció a la jornada del festival, en què ha intentat situar al públic en quin moment de la fotografia ens trobem. Sota la pregunta ‘Fotografia Mòbil: ¿evolució o revolució?’, el periodista ha repassat la història de les càmeres de fotos, des del primer model fins que van començar a formar part imprescindible dels telèfons mòbils.
Una mica d’història
Tot i que els mòbils duen càmera des de l’any 1991, no va ser fins al 2007 que el primer iPhone va canviar les normes. Va ser el primer telèfon mòbil que va invertir en la seva càmera més que en altres aplicacions, tot i que la qualitat no era gaire bona. Però l’èxit del mòbil d’Apple va demostrar que una de les principals raons de pes per escollir mòbil nou era la càmera de fotografies, i marques com Sony, Samsung o Nokia van seguir l’exemple de Steve Jobs.
Segons León, hi ha dos exemples que demostren la importància de la càmera de qualitat al mòbil: el primer és que des que els telèfons intel·ligents porten càmera de qualitat la venda de càmeres de fotografies ha caigut més d’un 30%. I El segon, que quasi tots els anuncis de mòbils es centren a mostrar la alta qualitat d’imatge que ofereixen els telèfons mòbils.
Fer fotografies des del mòbil és possible des que tenen càmera integrada, però no va ser fins a la creació de Facebook que es va convertir en tot un fenomen. Més tard s’hi van sumar altres xarxes socials com Flickr i Instagram, que es dediquen exclusivament a pujar i compartir-hi fotografies. Amb els anys han anat apareixent altres aplicacions com EyeEm i Hipstamatic que encara no són tan conegudes, però que s’han fet un lloc en aquest festival i prometen ser tot un èxit.
León considera que es tracta d’una revolució en tots els sentits perquè aquesta nova manera de captar imatges ha tingut repercussions en altres sectors com l’art i els mitjans de comunicació. Publicacions prestigioses com la revista ‘TIME’ i el diari ‘New York Times’ han utilitzat fotografies fetes amb el mòbil com a portada, i ja hi ha hagut més d’una exposició d’art amb fotografies capturades per un smartphone.