Com acostuma a passar en les fires que mostren les últimes novetats tecnològiques, no acabem de veure si una proposta serà una realitat, o no, fins que any rere any la majoria del sector aposta per aquella innovació. Aquest és el cas del vehicle autònom, que ja és un vell conegut de la Smart City Expo però que enguany fa un pas més.

Conducció remota a 2.500 quilòmetres de distància

Clevon és el projecte de l’empresa estoniana Cleveron i permet, de manera remota, conduir un vehicle elèctric de repartiment, pensat per a enviaments curts dins de l’àrea metropolitana. Al saló, l’empresa ha permès moure el vehicle dins d’un pàrquing situat a Estònia, a 2.500 quilòmetres de distància.

El Clevon en primer pla i la conducció remota a la Smart City Expo
El sistema de conducció remota que permet conduir un vehicle que es troba a 2.500 quilòmetres

Tot plegat es mou mitjançant les dades 4G i amb un “delay” de només 200 mil·lisegons. Segons els seus responsables, poder moure el cotxe de manera remota permet que es pugui fer de manera molt més segura i des de qualsevol punt del món. Tot plegat permet que un mateix conductor pugui conduir, en una mateixa jornada, diferents vehicles situats en diferents racons del món.

A Estònia i des de l’any 2020, l’empresa ja disposa de petits vehicles elèctrics que ja practiquen la conducció autònoma.

L’autobús autònom també es postula

Uns metres més enllà l’empresa Auve Tech presenta el seu vehicle de transport de persones autònom MiCa. Amb el pas dels anys els sistemes de navegació làser com el LiDAR i les càmeres de visió de 360 º han permès una conducció autònoma molt més segura i ara aquests autobusos del futur ja són gairebé una realitat.

El MiCa, el futur dels autobusos autònoms

La idea és oferir un transport públic molt més personalitzat i més respectuós amb el medi ambient. Solucions com el MiCa pretenen evitar problemes de mobilitat a les grans ciutats. Els estudis confirmen que a Londres els ciutadans perden unes 140 hores anuals dins dels seus cotxes. A Barcelona la pèrdua és de 48 hores anuals i vehicles de conducció autònoma i 100 % elèctrics ajudarien a descongestionar aquest trànsit.