El Disseny Hub Barcelona acull l’exposició “100 objectes d’Ikea que ens hauria agradat tenir a Vinçon” fins al 23 de febrer del 2025. El fil conductor de la mostra parteix de la idea original de Fernando Amatalma mater de la botiga del passeig de Gràcia, quasi 10 anys després del tancament, i aprofundeix en els trets comuns de la història i el llegat de les dues marques de disseny.

Els 100 objectes finals han estat comissariats per l’arquitecte Juli Capella, que en una entrevista al bàsics ha explicat que les dues marques treballaven en “la recerca per donar plaer i servei amb objectes a la gent”. De fet, Capella apunta que “el que semblava tan distant té un paral·lelisme brutal”, un mirall del qual es pot veure el reflex en aquesta exposició.

“Vinçon va tancar per la turistització del passeig de Gràcia”

El comissari de la mostra recorda l’emblemàtica botiga barcelonina, que no només va tancar fa una dècada per l’impacte d’Ikea, sinó que també ho va fer per “la turistització del passeig de Gràcia, ja era l’única botiga barcelonina, i va dir: ‘Què faig, venc barrets mexicans i rajoletes?'”, i també per la venda en línia, però l’establiment va apostar pel disseny i uns dels articles més reconeguts són el calendari i les bosses, un objecte molt diferent del d’Ikea, que també s’ha convertit en un emblema: “Estratègia de Vinçon: una bossa o dos per any amb un contingut divertit. En contraposició, Ikea: una bossa perfecta, però sempre la mateixa des de fa 30 anys”. També les separa el preu. Capella assenyala que “a Ikea, si el preu no és gaire baix, no fan el producte, Vinçon es permetia coses més capritxoses”.