La mobilitat de la Vila de Gràcia es posarà a prova a partir d’aquest dissabte amb el canvi de sentit previst a la travessera arran de les obres del Mercat de l’Abaceria. La circulació d’aquesta via s’invertirà almenys durant dos anys entre els carrers de Roger de Flor i del Torrent de l’Olla i això impedirà creuar tot el barri tal com es fa ara utilitzant la travessera.
L’alteració, que es fa per facilitar l’accés dels camions a les obres, obligarà els conductors a desviar-se per Torrent de l’Olla i els que vulguin seguir en sentit Besòs hauran de girar pels carrers de la Llibertat i de Monistrol fins al carrer de Bailèn. Aquest traçat alternatiu, per on es desviarà el Bus del Barri 114, ha posat en peu de guerra els veïns afectats, que temen un augment del trànsit per aquests carrers “semipacificats”, de plataforma única i amb velocitat limitada a 10 km/h.
Trànsit “problemàtic”
Des de la Comissió de Festes del Carrer de la Llibertat, Toni Mañané assenyala que l’afectació “suposarà molts més cotxes, moltes més furgonetes de repartiment de les que ja circulen ara i convertir un carrer semipacificat en una autopista”. La contaminació, el soroll i la brutícia són altres conseqüències negatives apuntades pels veïns. Auguren, a més, que l’amplada d’aquests carrers produirà problemes greus per maniobrar als vehicles més pesants, sobretot en l’enllaç de Llibertat amb Monistrol.
L’alternativa òptima per a aquests veïns hauria estat dirigir el trànsit fins a l’Eixample, fent-lo baixar per exemple fins al carrer de Còrsega per, canviant el sentit d’un tram del de Roger de Llúria, donar-li després continuïtat pel del Rosselló.
Denuncien, però, manca d’informació per part de l’Ajuntament a l’hora d’anunciar els canvis i per protestar-hi en contra s’estan concentrant cada vespre a la cruïlla de la travessera amb Torrent de l’Olla. També han traslladat la queixa (que inclou també l’oposició al nou mercat) a l’Audiència Pública del districte.
L’Ajuntament diu que “s’estudiarà l’impacte”
L’Ajuntament es limita a explicar que la modificació és “provisional”, tot i que el projecte aprovat preveu inicialment la possibilitat que acabi sent definitiu. “S’estudiarà l’impacte que generi sobre la mobilitat de l’entorn”, asseguren fonts municipals.
Botiguers de la travessera hi veuen un “pas previ” a la pacificació
Els canvis a la travessera són, de fet, una reivindicació recurrent d’alguns comerciants de la via, que en reclamen la pacificació. La Unió de Botiguers de la Travessera de Gràcia – Casc Antic (el tram entre els carrers Gran de Gràcia i del Torrent de l’Olla) veuen el canvi de sentit com “una bona notícia” i un “pas previ” per reduir el volum de vehicles que passen per la travessera, “uns 10.000 cada dia”.
David Rodríguez, president dels comerciants, creu que es notarà sobretot “quan els conductors vegin, potser d’aquí a un parell de setmanes, que no té sentit circular-hi com fins ara”. La teoria és que els vehicles que vulguin creuar la Vila es desviaran per altres vies abans d’endinsar-s’hi. Al carrer de la Llibertat en desconfien i creuen que, a la pràctica, “segur que tindrem més cotxes que els que tenim ara”.