Els motoristes no són conscients dels riscos que corren sobre dues rodes: “Oblidem que portem una màquina que pot matar i que ens pot matar”, ha assegurat Albert Balanzà, tècnic de seguretat viària del Servei Català de Trànsit, en una entrevista al ‘bàsics’. Aquest organisme ha començat a oferir cursos als motoristes que cada dia entren a Barcelona amb l’objectiu de reduir-hi la sinistralitat. L’Escola Nacional de Conducció de Motocicletes (ENCM) i el portal especialitzat Motoescuela.com coincideixen en la recepta del Servei Català de Trànsit: la solució és la formació.

“La moto et dona una agilitat que utilitzem malament”, opina Xavi Vallejo, col·laborador de Motoristes per Barcelona i creador de Motoescuela.com. “La falta de consciència del risc fa que el conductor s’arrisqui sense ser-ne conscient”. Per Manolo García, monitor de l’ENCM i vocal de la Junta Directiva de l’Associació Nacional de Motoristes (ANM), treure’s el carnet en una autoescola no és suficient: “Ets tu qui ha de tenir l’empenta d’aprendre i per això no està de més fer cursos. És bo per als motoristes i per a la resta de gent”.

Els radars poden ajudar a frenar la sinistralitat?

L’Ajuntament ha activat les multes dels radars que limiten la velocitat a 30 km/hora als entorns escolars. Són una solució per reduir les xifres negres de sinistralitat, amb 16 motoristes morts el 2022 a Barcelona. El tècnic del Servei Català de Trànsit i el creador de Motoescula.com hi han coincidit: “Els radars en carrers que s’interpreten com a vies ràpides poden ser útils”; mentre que el membre de l’Escola Nacional de Conducció de Motocicletes n’ha discrepat: “El problema no és la velocitat, és l’entorn perillós”. En el debat també hi han entrat els coixins berlinesos, unes peces que “poden ser perillosos en dies de pluja”.

“El cotxe, el bus i la bici tenen un carril propi. Per què no la moto?”

“A Madrid, Vigo i València hi ha zones on el bus i la moto comparteixen carril i s’ha demostrat que funciona”, ha reivindicat García. Balanzà, però, no ho veu igual: “Comparteixo els dubtes de l’Ajuntament pel que fa a compartir espai amb els busos, però podria ser una opció als carrils busos dobles”. Per a ell, és prioritari “donar espai a les motos als accessos a la ciutat”.