Els 17 nous radars que s’han instal·lat a Barcelona treuen fum. Segons dades de l’Ajuntament, entre tots, posen un total de 686 multes de mitjana cada dia. Dit d’una altra manera, en conjunt, aquests dispositius emeten un total de 28 multes cada hora, és a dir, una multa cada dos minuts. Són xifres corresponents a aquestes últimes setmanes, des que es van posar en marxa els nous radars, el passat 16 de gener, fins aquest mateix dilluns.

19 multes per cada 10.000 vehicles

L’Ajuntament matisa les xifres de sancions i assegura que només s’estan multant 19 de cada 10.000 vehicles que passen pels radars de la ciutat. És a dir, que només 19 conductors estan incomplint els límits de velocitat i la majoria, per tant, compleixen. 

Prioritzem que els radars siguin eines per canviar hàbits i desitgem no haver-ne d’instal·lar cap més”
Laia Bonet, tinenta de l’alcaldia i regidora de Mobilitat

La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Laia Bonet, reconeix que no els agraden les xifres de multes, però insisteix que cal “anar a totes” per aconseguir que les dades de sinistralitat baixin de manera “dràstica”.

En aquest sentit, i sobre els radars, assegura que l’objectiu final és el de “canviar els hàbits”, i afegeix que “per això hem donat temps per a la pedagogia”, en referència als quatre mesos en què els radars han estat activats sense multar, amb pantalles per conèixer la velocitat de cada vehicle i, fins i tot, amb enviament d’avisos a conductors. De fet, conclou que “desitgem no haver-ne d’instal·lar cap més”.

Bonet recorda que els radars es van instal·lar perquè l’excés de velocitat és de les primeres causes d’accidentalitat a la ciutat i un factor determinant en la gravetat dels sinistres. Així, conduint a 30 km/h el risc de mort per atropellament és d’un 10 %, mentre que a 50 km/h puja al 90 % i, per sobre del, 80 % “és gairebé impossible sobreviure”. 

Les sancions s’han reduït un 40 %

L’Ajuntament ha explicat que amb les darreres dades disponibles s’ha observat una reducció del nombre de denúncies a l’entorn del 40 %, si es comparen amb els primers dies de funcionament. De fet, el primer dia que els nous radars multaven, betevé va comprovar com un dels radars situats entre el carrer d’Entença i de Provença, va sancionar una vintena de cotxes en només cinc minuts. En els punts on s’han col·locat els radars, la velocitat màxima permesa és de 30 km/h. 

Els nous radars es van instal·lar el mes de setembre, i van estar funcionant en fase pedagògica i informativa, sense sancionar els vehicles que circulaven per sobre de la velocitat permesa i només avisant als conductors que havien comès una infracció. Dels 17 nous radars, n’hi ha 12 situats en entorns escolars i cinc més en ubicacions considerades de risc a causa de la circulació a velocitats inadequades.