El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha afirmat en una entrevista al ‘bàsics’, de betevé, que “ara com ara una ampliació cap al nord de la pista de l’aeroport seria perjudicial per al port de Barcelona“. Salvadó ha explicat que la proximitat de les dues infraestructures a banda i banda del riu Llobregat genera dificultats al port. De fet, segons Salvadó, fa dos anys que el Port està intentant aconseguir els permisos de les autoritats aeronàutiques per poder incrementar l’alçària de les grues, dels 80 metres actuals fins als 90, per poder fer la descàrrega dels contenidors de les grans embarcacions de mercaderies.

Embarcacions cada cop més grans i de més alçària

La terminal Best Hutchinson, la més propera a l’aeroport, és la principal terminal de contenidors de Catalunya. Segons el president de l’entitat portuària, es tracta d’un espai estratègic i on es concentra el potencial del port de Barcelona pel que fa al tràfic de mercaderies. Actualment els vaixells de càrrega són cada cop més grans i molt alts, i per poder donar servei a aquestes embarcacions el Port necessita augmentar l’alçària de les grues fins als 90 metres.

“Ens trobem la circumstància que abans d’arribar a Barcelona algunes embarcacions han de descarregar les files més altes de contenidors en altres ports”. Això, segons el president del Port, fa que les embarcacions intercontinentals no tinguin Barcelona com a primera opció.

Davant d’això, el Port ha demanat poder fer créixer les grues de descàrrega, però per a això cal traslladar els radars de l’aeroport. Salvadó afirma que s’està treballant per trobar-hi solució, però mentre no es resol el port de Barcelona està “perdent competitivitat”.

Demanen que se’ls tingui en compte a l’hora de futurs planejaments

El president del Port ha demanat que abans de fer un planejament d’ampliació se’ls tingui en compte. “De la mateixa manera que s’analitzaran els impactes sobre els espais ambientals i els impactes potencials sobre els veïns de Gavà Mar, que també es tingui present que no poden despullar un sant per vestir-ne un altre“.

Salvadó s’ha mostrat convençut que la coexistència és possible però que s’ha de treballar i trobar-hi solucions, i en cas de no arribar a acords ha deixat clar que “hem de defensar el nostre funcionament i, ara com ara, significa que les grues han de pujar com a mínim 10 metres, l’ideal seria arribar als 100, i avui no podem fer-ho”.

L’obertura del moll de Barcelona a la ciutat, el 2026

Salvadó ha avançat, que un cop passi la Copa Amèrica, el Port vol seguir obrint espais a la ciutadania. En aquest sentit, està treballant perquè el 2026 es tanqui la terminal sud de creuers del moll de Barcelona, on està ubicat el World Trade Center. Això permetrà transformar urbanísticament aquest espai per obrir-lo a la ciutat, com una extensió més del Port Vell, i que alhora doni continuïtat a la Rambla.

Comparteix a: