ampliació aeroport prat
Foto: ACN

(ACN) El govern de la Generalitat ha proposat suspendre la segregació actual de les pistes de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat i permetre que les dues paral·leles funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost. Així ho ha avançat aquest dijous ‘La Vanguardia’ i han confirmat fonts de l’executiu a l’ACN.

Un augment de fins a 90 vols per hora

La mesura permetria augmentar la capacitat actual dels 78 vols per hora als 90, el màxim de capacitat prevista en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport. Amb tot, afectaria els veïns de Gavà, que històricament han reclamat que es blindi l’operació de pistes segregades actuals, que fa que una pista s’utilitzi només per sortides i l’altra per arribades. Concretament, la que està a la banda interior de la infraestructura, és la més llarga i s’utilitza per als aterratges, mentre que la que està al costat mar, la més curta, per als enlairaments. Aquesta darrera és la que Aena va anunciar que caldria ampliar amb l’argument que la llargada és insuficient per prestar servei als avions “wide body”, que són els que cobreixen les distàncies intercontinentals i que pel seu pes i mida acostumen a necessitar més pista.

Ampliar aquesta pista, però, suposaria envair l’espai natural de la Ricarda i també el Remolar-Filipines en cas de guanyar terreny pel sud, unes opcions que ERC sempre ha descartat per les seves implicacions mediambientals. A banda, hi ha una altra pista, que creua les altres dues, que s’utilitza només de nit i els avions només hi aterren venint del costat mar.

La capacitat màxima de l’aeroport, només a l’estiu

Segons explica el diari ‘La Vanguardia’, ERC al·lega que només en els dos mesos d’estiu és quan s’assoleix el màxim de capacitat disponible a l’aeroport del Prat, per l’increment dels vols intercontinentals. És a dir, la formació republicana sosté que la saturació es pot donar en períodes molt concrets de juliol i agost, l’equivalent a un 1,2 % del temps anual. Respecte a les molèsties que causarien als veïns, el govern proposa destinar ajudes per a la insonorització o compra dels seus habitatges.

El Govern espanyol diu no a la proposta

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio que la proposta de la Generalitat de canviar l’ús de les dues pistes per augmentar la capacitat “vulnera un acord previ existent” entre els dos governs. Segons Puente, és una proposta “de molt curt abast” que “empitjora l’acústica” del funcionament general de l’aeroport.

Per la seva part, el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, creu que la proposta del govern és un invent “per fer veure que està pel desenvolupament de la infraestructura”. En una entrevista a Televisió Espanyola, ha criticat que l’executiu català “és incapaç de prendre decisions estratègiques valentes per al futur de Catalunya”.

El Gremi d’Hotels no entén el “propòsit real” de la proposta

El president del Gremi d’Hotels de Barcelona i de Turisme de Barcelona, Jordi Clos, ha afirmat que no entén el “propòsit real” a l’alternativa a l’ampliació de l’aeroport presentada pel govern català. “Ho he hagut de llegir dos cops i he acabat sense entendre quin era el propòsit real”, ha assenyalat des del Círculo Ecuestre.

“Està claríssim que l’ampliació de l’aeroport és bàsica per a una economia d’escala per a Barcelona i Catalunya”, ha afirmat el president de Turisme de Barcelona. També ha criticat que “demagògicament” s’afirmi que aquesta obra ha de servir per fer augmentar el turisme. Per Clos, no ampliar la infraestructura és un “greu error i se segueix en aquest mateix sender”.