Amb uns minuts d’observació n’hi ha prou per comprovar que les infraccions no han desaparegut als laterals de l’avinguda Diagonal o de la Gran Via. N’hi va haver unes quantes el primer dia de girs obligats el 10 de febrer i són freqüents encara avui, dos mesos i mig després. Tot i la doble senyalització (vertical i al terra), alguns conductors de vehicles privats en fan cas omís i se salten la prohibició de circular en línia recta en algunes cruïlles.

“He vist una línia contínua, però he pensat que era per als taxis”. “Com que el navegador deia que seguís recte, doncs he seguit”. Són exemples dels motius que al·leguen els infractors. Els que sí que coneixen i respecten l’obligació de girar ho fan sovint amb resignació però també reconeixen que de tant en tant se la salten per evitar fer volta.

Sense vigilància excepcional

L’Ajuntament ja va descartar, en el moment d’implantar els canvis, l’ús de càmeres per controlar-hi la circulació, però sí que va anunciar que intensificaria la vigilància per part de la Guàrdia Urbana. “Mai no m’han multat”, assegura un infractor habitual. “No he vist mai la policia”, diu un altre. Segons fonts municipals, la Guàrdia Urbana vetlla pel compliment de la normativa “tant en aquest punt com a la resta de la ciutat”.

Aquests girs obligatoris, dels quals estan exempts els taxis i les bicicletes, són la primera fase d’uns canvis, tant a la Diagonal com a la Gran Via, que preveuen a partir de l’estiu fer baixar el carril bici a la calçada. Segons el govern municipal, és una actuació “acordada i consensuada amb veïns i comerciants”, però l’oposició l’ha censurada. El ple del districte de l’Eixample va acceptar al març una proposta de Barcelona pel Canvi per estudiar la reversió d’alguns d’aquests girs.