La vintena edició de l’Xcèntric arriba en un moment de distància social, aforaments limitats i consum cultural digital. Tot i això, el cinema del CCCB es manté fidel al seu esperit i es reivindica com un espai de resistència per a l’experiència col·lectiva de sala i es manté fidel a les projeccions en format original, malgrat les dificultats que planteja la pandèmia per fer arribar fins a la ciutat còpies analògiques d’arxius i filmoteques internacionals. Aquesta suma de factors fa que cada sessió del programa tingui un caràcter únic i excepcional que al llarg dels anys ha anat creant comunitat al voltant d’un cinema que es mou als marges dels circuits convencionals.

Des que van començar les primeres projeccions l’any 2001, la programació ha anat sumant activitats pedagògiques i formatives, trobades amb cineastes i especialistes, publicacions i la construcció de l’Arxiu Xcèntric, que ara també es pot consultar en línia. Un esforç amb voluntat divulgativa d’un tipus de cinema sovint difícil de fer arribar al gran públic, ja que dista molt de les narratives del cinema canònic. La programació estable de cinema al CCCB ha estat un lloc per a l’assaig i l’experimentació de creadors com Michael Snow o Ross McElwee.

La perifèria de la perifèria

La programació de l’Xcèntric 2021, que es va inaugurar amb el cineasta indi Mani Kaul, busca fugir del cànon que, fins i tot en un circuit tan perifèric com el del cinema experimental, també existeix. És per això que els programadors de la vintena temporada han posat en primer pla el cinema dirigit per dones, així com pel·lícules realitzades fora d’Europa i els Estats Units. En aquest sentit també es para atenció al cinema etnogràfic, la fotografia, l’arxiu, el diari personal i la reivindicació del cinema com a dispositiu pedagògic. També s’imparteixen tallers com el de projecció cinematogràfica de Xavier Massó, en què els participants aprenen a projectar en 35 mm i 16 mm. Una tècnica que cada cop menys professionals dominen i que busca un relleu generacional en la formació.

Properes projeccions

  • 25 de febrer: Luke Fowler. Apunts, memòries i registres.
  • 28 de febrer: Maudite soit la guerre. Els orígens del color en el cinema.
  • 4 de març: Jean-Claude Rousseau. La llum reflectida a través de les coses.
  • 11 de març: Naixement (de la imatge) d’una nació.
  • 14 de març: Diari de lluita. Torre Bela.
  • 18 de març: Mart a la Terra I. As without so within.
  • 21 de març: Mart a la Terra II. At uluru.
  • 25-28 de març: L. A. rebellion: passing through, de Larry Clark.
  • 1-25 d’abril: Filmar l’escola. ‘Diario di un maestro’, de Vittorio De Seta.
  • 8 d’abril: Stan Brakhage. Anticipation of the night.
  • 15 d’abril: Cinema i pedagogia. Escoles, mestres i alumnes
  • 22 d’abril: La càmera com a instrument pedagògic. Fernand Deligny
  • 10 de juny: És possible formular una primera pregunta i continuar sopant? Les pel·lícules de Carles Santos.
Comparteix a:
Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a