Més d’un centenar d’entitats veïnals, socials i ambientals han convocat una manifestació a Barcelona aquest dimecres, 19 de juny, contra l’exhibició de monoplaces de Fórmula 1 al centre de la ciutat. Es farà a les 17.30 h a la cruïlla dels carrers d’Aragó i Balmes, mitja hora abans de l’inici de l’espectacle.

D’aquesta manera, volen mostrar el rebuig a un xou que, diuen, promou un model de ciutat basat en macroesdeveniments i la cultura del motor que privatitza l’espai públic i on s’aboquen diners públics que beneficien “grans lobbies del turisme”, per davant de la salut i el benestar del veïnat. “Barcelona no es pot convertir en un parc d’atraccions”, han dit.

Entre les entitats i plataformes que donen suport hi ha associacions de veïns, Ecologistes en Acció, Eixample Respira, entitats de la bici, la Plataforma No a la Copa Amèrica, o la FAVB, que ja es va mostrar clarament en contra de l’organització d’aquest esdeveniment quan es va anunciar.

Denuncien l'”ocupació” del passeig de Gràcia

En un comunicat conjunt en què afirmen que “Barcelona no està en venda. No a la Fórmula 1”, també acusen l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat d'”ocupar” el passeig de Gràcia per fer un xou en què els vehicles cremaran roda i circularan fins a 100 km/h. “És apologia de la velocitat”, ha sentenciat Daniel Pi, de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).

Critiquen que al Vallès ja fa temps que els veïns pateixen les molèsties de les curses a Montmeló. “En comptes de posar-hi remei es trasllades aquestes externalitats també a Barcelona”, diu el text.

Saturació turística i privatització de l’espai públic

Les entitats també consideren que en un moment de saturació turística i malestar ciutadà per a la privatització de l’espai públic, la ciutat no pot seguir apostant per “un model de macroesdeveniments que vol atreure encara més turistes i visitants“.

Un altre argument que esgrimeixen en contra de la celebració d’aquesta exhibició de cotxes de Fórmula 1 és l’impacte de la mala qualitat de l’aire i el soroll en la salut de les persones. Destaquen que l’OMS assegura que són la causa de malalties que provoquen la mort prematura de 2.000 persones cada any.

També destaquen que després de la crisi sanitària i econòmica arran de la covid, i el context d’emergència climàtica, Barcelona necessita una diversificació de l’economia i no dependre de només del turisme i de la mobilitat basada en la combustió. “Això va en direcció contrària a l’emergència climàtica”, ha assegurat Joan Maria Soler, de la FAVB.

Els comerciants del passeig de Gràcia, l’altra cara de la moneda

Els qui s’ho veuen amb uns altres ulls completament diferents són els comerciants del passeig de Gràcia. El president de l’associació Passeig de Gràcia, Lluís Sans, no són crítics, sinó que consideren que és beneficiós per a la ciutat i per als barcelonins.

De fet, Sans ha assegurat que “és una manera d’apropar aquest esport a les persones que no tenen l’oportunitat d’anar a un circuit de Fórmula 1”. També hi veu una manera de promocionar el passeig de Gràcia i la ciutat de Barcelona.

De la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona també ha defensat la iniciativa i considera que és un esdeveniment compatible amb el compromís de seguir pacificant el trànsit i combatent la contaminació. El govern municipal també subratlla que és una iniciativa “puntual i extraordinària”.