ADA COLAU, alcaldessa de Barcelona: "Perquè no volem que hi hagi barris de primera i de segona, insistim que per nosaltres era claríssim que aquestes estacions eren les més prioritàries amb molta diferència. Per això hem vingut treballant conjuntament." ORIOL JUNQUERAS, vicepresident de la Generalitat: "Ens sembla que les dues institucions dónen sortida a aquesta reivindicació, a aquesta aspiració. I ens sembla també que és un molt bon exemple d'aquesta voluntat d'acord."
Tot i que ja fa mesos que els combois de l’L9 Sud circulen per les vies soterrades del passeig de la Zona Franca per entrar i sortir de les cotxeres, cap tren no s’atura encara a les estacions previstes de l’L10 Sud. L’octubre de 2015, l’Ajuntament va explicar que estudiaria avançar diners perquè el metro arribi a la Marina i ara la inversió s’ha concretat. Colau i Junqueras han signat un conveni pel qual el consistori avançarà 40 milions d’euros perquè s’acabin —al llarg de 2017— les estacions de Foneria i Foc Cisell, a la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, respectivament. Tot i així, no entrarien en funcionament fins a principis de 2018.
Les estacions ja estan començades, tant pel que fa a l’espai soterrat, com a la superfície. Per exemple, la futura estació de Foc Cisell (al passeig de la Zona Franca entre els carrers del Foc i del Cisell) ja té construïdes les escales d’entrada i l’esquelet del futur ascensor.
Amb aquesta actuació, Ada Colau ha assegurat que el govern municipal vol evitar que “hi hagi barris de primera i barris de segona”; per això ha assegurat que les estacions dels barris de la Marina “eren les més prioritàries amb diferència”. En aquest sentit, Oriol Junqueras ha afirmat que el treball conjunt entre les dues administracions “dóna sortida la reivindicació” dels veïns, que “des de feia temps reclamaven una bona connexió amb el conjunt de la ciutat”.
Retorn del deute en espècies
El govern de la Generalitat es compromet a tornar la inversió municipal en espècies. Segons el conveni, el govern català cedirà l’edifici del Borsí (a Ciutat Vella), diverses naus i solars del recinte Can Batlló (a Sants-Montjuïc), i part de les antigues Cotxeres de Borbó (a Nou Barris). En aquests espais —actualment propietat de la Generalitat— l’Ajuntament hi farà equipaments municipals i pisos per incloure’ls a la borsa d’habitatge públic.
L’Ajuntament iniciarà els propers mesos els processos que han de determinar l’estat actual dels immobles i treballarà amb els districtes i les entitats veïnals per decidir quins usos se’ls dóna. L’edifici del Borsí, al carrer d’Avinyó, és el que ha estat més reivindicat pels veïns de tots els que passaran a ser propietat del consistori; en aquest sentit Colau ha dit que no vol posar-hi un equipament que sigui “un bolet, sinó que han de ser equipaments arrelats al territori i d’activitat veïnal”.
El valor total dels lots de patrimoni que cedirà la Generalitat és de 40 milions d’euros (la mateixa quantitat de diners que avançarà l’Ajuntament per acabar les estacions). L’alcaldessa ha recordat que la previsió del cost de les estacions és de 44 milions d’euros i, per aquest motiu, ha dit que s’està treballant per veure “quina seria la nova peça” que s’incorporarà al conveni per fer-lo arribar als 44 milions.