El 12 de juny els horaris de Renfe que els ciutadans poden consultar al web i als cartells de les estacions es modificaran. En moltes línies els temps seran més llargs dels que hi figuren ara mateix. Segons la Generalitat, ADIF, en una reunió ahir dimarts, els ha presentat la nova graella amb els temps actualitzats. El Departament de Territori els rebutja ja que, diu, és competència seva elaborar-los, i no disposa de prou informació per part d'ADIF per confeccionar una nova graella. Segons Rull, els canvis a la graella estan motivats per modificacions temporals de velocitat a les vies, a causa del desgast de la infraestructura. Per això reclamen que tota modificació d'horaris vagi acompanyada d'un paquet d'inversions que garanteixi que se solucionaran els problemes tècnics que hi ha en aquests punts. "No acceptem aquest canvi unilateral d'horaris. No acceptem que es maquillin els retards amb nous horaris. I el més important que és la base d'aquesta roda de premsa, exigim un paquet immediat, calendaritzat, urgent, de mesures per tal de desactivar aquestes limitacions de velocitat." De fet, segons dades que ha fet públiques la Generalitat, la puntualitat dels trens de Rodalies ha anat a pitjor aquest primer quadrimestre d'any. S'ha passat del 6 % dels trens amb retard, al 14 %. En el cas dels Regionals la xifra de retards és molt més alta. Del 42% s'ha passat al 51. Per la seva banda, ADIF diu que el que fa és plasmar els temps reals que tarden els trens des de fa temps. Ja sigui per la introducció de noves mesures de seguretat o per variacions temporals de velocitat. D'aquí ve que considerin que no es pot esperar més a actualitzar les graelles.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ja va denunciar aquest dilluns que des de Foment s’estaven “maquillant els retards” de la xarxa de Rodalies de Barcelona amb modificacions en els horaris establerts. Ahir els representants d’Adif al comitè tècnic, del qual també formen part responsables del Departament de Territori, van presentar “unilateralment” la nova graella, que es posarà en marxa el 12 de juny. Diuen que no té sentit seguir enganyant els usuaris amb uns horaris que diuen que els trens arribaran a una hora quan en realitat ja està previst que no ho facin.

Des de la Generalitat esperaven que els tècnics d’Adif aportessin informació de les limitacions suposadament temporals de velocitat que s’estan aplicant en 126 punts de la xarxa ferroviària catalana, però els tècnics d’Adif no ho van fer. Aquestes limitacions de velocitat, causades per noves mesures de seguretat introduïdes després de l’accident d’AVE a l’entrada de Santiago de Compostel·la el juliol de 2013, fan que els trens no puguin arribar a l’hora amb els horaris actuals. Però el conseller Josep Rull reclama que, en lloc d’oficialitzar els retards, l’Estat dugui a terme les inversions pendents per a la millora de la xarxa, de forma que les limitacions de velocitat s’acabin. De fet, la petició del govern de la Generalitat a la reunió d’ahir era un pla amb calendari per executar aquestes inversions.

Avui s’ha reunit el comitè de coordinació de la Generalitat amb Renfe, que explota el servei de Rodalies competència del govern català. Però l’operador ferroviari no pot saltar-se les limitacions de velocitat d’Adif i, per tant, tampoc no decideix els horaris. Els representants de Renfe tampoc no sabien quins són els 126 punts amb aquests límits temporals de velocitat, ni les millores que cal fer per treure’ls.

Per tant, el 12 de juny hi haurà nous horaris a Rodalies i regionals de Catalunya. La Generalitat els publicitarà fent constar en qualsevol fullet, plafó o informació que es pengi al web que són uns horaris que no troba acceptables i que han estat imposats per Adif. Mentrestant, la Generalitat seguirà pressionant Adif i el Ministeri de Foment per evitar que els nous horaris es facin efectius.

Alhora, Renfe constata que ara com ara està empitjorant la puntualitat dels seus serveis: durant el primer quadrimestre de 2016, el percentatge de trens de Rodalies que van arribar tard va pujar del 6 al 14 %. Pel que fa als regionals, ja són més de la meitat (51 %, en lloc del 42 % de l’any passat) els trens que no arriben a l’hora.