Uns buscaven la disbauxa, d’altres la inspiració, i tots ho trobaven en un bar del Raval que es manté com si no hagués passat el temps. El Bar Cèntric encara conserva el sofà vermell, la gran barra corba que presideix el local i els prestatges, entre altres elements originals.

El Bar Cèntric es va fundar l’any 1940 per Fèlix Grau al barri del Raval. Els propietaris actuals expliquen en aquest capítol del ‘Va passar aquí‘ com sempre ha estat un lloc de trobada “tant per gent del barri com per gent que està de pas”. I en aquell moment, diuen, no eren turistes, sinó mariners que feien escala al port de Barcelona. Un exemple són els de la Sisena Flota nord-americana, com es pot veure a les fotografies penjades a les parets del local.

Mariners i escriptors…

Però un altre col·lectiu que ha freqüentat el Bar Cèntric tots aquests anys és el relacionat amb el món de la cultura i, sobretot, amb la literatura. Entre els intel·lectuals més reconeguts que han estat clients del local hi ha l’escriptor xilè Roberto Bolaño. Ell va ser veí del Raval i ens expliquen com comprava les seves llibretes en una papereria just al davant del bar.

Cuina de bodega “de tota la vida”

Guillem Fructuoso Gelabert és cap de comunicació del Grup Confiteria, els gestors actuals del negoci. Explica que segons han pogut saber, quan Fèlix Grau va obrir el Bar Cèntric, va voler que fos una casa de menjars. Després, però, va anar evolucionant cap a un local més d’entrepans i begudes, “un bar més ràpid, més de passada”.

L’any 2012, va passar a mans de Míriam Fernández, que va tornar a ampliar l’oferta gastronòmica amb platets per a tota la gent que volia menjar. I, finalment, quan al 2021 el Grup Confiteria es va fer càrrec del negoci, van seguir amb aquesta dinàmica. Això sí, avisa el Guillem, “no ens perdrem amb alvocats o ‘bagels’, només oferim menjar de bodega de tota la vida, amb plats que són l’essència d’aquest tipus de local”.

Ciutats “que perden caràcter”

“Cada vegada que un bar com aquest abaixa la persiana i obre un negoci nou, hem perdut una part de la història de la ciutat“. Així de contundent s’expressa el Guillem, que es queixa que en una ciutat “cada cop més globalitzada, tots els locals que obren estan fets amb el mateix patró, i veiem com la ciutat va perdent caràcter“. Per això, conclou, el Grup Confiteria ha decidit apostar per comerços emblemàtics.