Una de les batalles actuals del periodisme és la d’evitar propagació de notícies falses a través de les xarxes i aquest també és el repte de la plataforma Verificat. La seva directora, Alba Tobella, presenta cada dilluns a betevé directe exemples d’aquesta desinformació a internet. En aquest cas, s’ha centrat ha desmentir mites i falsos estudis sobre l’alcohol.
“Una copa al dia, no fa mal”
El primer mite a desmuntar és un dels més estesos: “Una copa de vi al dia, fa salut”. Això, assegura Alba Tobella, és fals. De fet, afegeix, “ni vi, ni cervesa, ni altres licors”. L’única quantitat segura d’ingesta d’alcohol, segons la ciència, “és zero”. Tobella explica que aquesta verificació és una de les que més els demanen a través del número 666 90 83 53, el WhatsApp que tenen actiu.
Segons l’Organització Mundial de la Salut, el consum quotidià d’alcohol està relacionat amb un gran nombre de càncers i altres malalties. Segons aquest organisme, l’alcohol està directament relacionat amb un 4,4 % dels càncers. Per això, organismes tant estatals com internacionals insisteixen que l’única quantitat d’alcohol que s’ha demostrat no tenir riscos per a la salut és zero.
Alguns estudis sí que han relacionat el consum moderat d’alcohol (no per l’etanol o alcohol, sinó per altres components) amb la prevenció de malalties cardiovasculars. Per Tobella explica que els metges experts que han consultat per verificar-ho els han dit que en cap cas s’ha de recomanar el consum d’alcohol als pacients perquè en aquests casos per millorar una cosa en pots empitjorar una altra.
“La cervesa treu la set”
Una altra informació falsa sobre el consum d’alcohol s’ha viralitzat aquest estiu. Es tracta d’un suposat estudi que deia que la cervesa és millor que l’aigua per passar la calor. Alba Tobella, però, ens alerta que el missatge es basa en un estudi del segle XVIII que analitzava un període a Anglaterra en què les fonts d’aigua estaven contaminades. Per tant, diu, era més saludable beure cervesa que aquella aigua.
El risc del clickbait
Un bon exemple, explica Tobella, de si es comparteix només un titular enganyós de certs estudis, és molt fàcil que internet s’ompli d’informació falsa sobre un tema. Per això, des de Verificat alerten que aquests tipus de titulars cridaners sense cap tipus de sentit són molt perillosos. Són els anomenats clickbait, que en català en diem pescaclics. Estan fets per cridar l’atenció i buscar que entris a la notícia perquè el portal web segurament basa el seu negoci en aconseguir visites i monetitzar la publicitat. La part negativa és que poden difondre continguts que generen molta confusió.