Moltes atraccions turístiques exhibeixen un símbol com aquest, que indica que estan adaptades. Però ho estan realment per a qualsevol que tingui mobilitat reduïda o una discapacitat? Comprovar-ho és una de les feines del Javier, que té una agència especialitzada en turisme accessible. Acompanyat del seu fill, avalua museus com aquest o hotels per tenir informació de primera mà. Així la pot traslladar després als clients que vénen a la ciutat i adaptar la visita als diferents nivells d'accessibilitat. JAVIER TORRESCASANA, cofundador de Barcelona Special Traveler "No és el mateix anar amb una cadira manual i pesar 55 quilos com pesa l'Álvaro que anar amb una cadira elèctrica que pesa gairebé 100 quilos amb un persona grassa." En aquest cas, tot i que l'accessibilitat és bona, també hi ha petits problemes que passen desapercebuts. "Si inclinèssim una mica l'explicació, la lectura per una persona en cadira de rodes seria una mica més fàcil." Però pel Javier, l'autèntica assignatura pendent és aprofitar el potencial d'aquest tipus de turista, que habitualment fa estances més llargues, sol venir acompanyat i repeteix si s'ha trobat còmode. Qui sí que tenia clar que Barcelona és una ciutat més accessible que moltes de les seves competidores és el Samuel. Per això va escollir-la per engegar un servei de lloguer de cadires de rodes. Si el client ho necessita, les entrega al mateix hotel. "Nice to meet you!" Ofereix el servei en col·laboració amb Turisme de Barcelona i els seus clients tenen motius diversos per llogar una cadira. SAMUEL PIVETEAU, Barcelona Tourism on Wheels "Porque la persona es muy mayor, porque está cansada o enferma." ZIVA KHAIAT, turista "És fantàstic perquè si no m'hauria de quedar tot el dia a l'hotel. És impossible caminar per una ciutat com Barcelona només amb crosses." És la prova que l'oportunitat de negoci existeix si s'aposta pel turisme sense barreres.
Un d’aquests projectes acabats de néixer és l’agència Barcelona Special Traveler, especialitzada en turisme accessible. Organitza itineraris i experiències a persones que visiten la ciutat, però ho fa adaptant-los completament al grau de mobilitat o a altres necessitats del turista. “No és el mateix anar amb una cadira de rodes manual i pesar 55 quilos que anar amb una cadira elèctrica que pesa gairebé 100 quilos amb un persona grassa”, explica Javier Torrescasana, que és un dels fundadors de l’agència. Per això, acompanyat del seu fill, que va amb cadira, realitza visites d’inspecció a allotjaments (ha avaluat habitacions de més d’un centenar d’hotels), museus i altres atraccions turístiques. Aquesta informació de primera mà la trasllada després als seus clients perquè “se li ha posat el cognom accessible a un munt de coses que difícilment ho són per a tothom”.
Tot i això, tant el Javier com altres professionals del sector creuen que en general Barcelona és una ciutat força ben adaptada, sobretot en comparació amb ciutats que competeixen amb ella per atreure turistes, com París o Roma. Aquest va ser el motiu del Samuel Piveteau per posar en marxa aquí un servei de lloguer de cadires de rodes. Barcelona Tourism on Wheels s’adreça a persones que per algun motiu viatgen sense la seva cadira, però també a un públic més ampli, com “gent gran, o que es cansen de caminar o que han tingut algun accident”. Les cadires s’entreguen allà on ho demani el client, però també estan disponibles a qualsevol hora a l’oficina de Turisme de Barcelona al monument de Colom.
Un estudi recent encarregat per la Comissió Europea ha calculat que la indústria turística perd, a tot el continent, uns 142.000 milions d’euros per no atendre de forma especialitzada els turistes amb necessitats especials. Segons la investigació, la demanda podria augmentar un 44% si els destins europeus fossin totalment accessibles. De fet, aquest tipus de turista aporta habitualment més beneficis perquè fa estances més llargues, sol viatjar acompanyat i repeteix destinació si s’hi ha trobat còmode.