Després que diverses entitats socials denunciessin les dificultats de les persones sense sostre per empadronar-se a la ciutat, ara són la Sindicatura de Greuges Barcelona i la de Catalunya les que han intervingut en la polèmica i han demanat al consistori que n’agilitzi els tràmits. En un comunicat, han recordat a l’Ajuntament que qualsevol sol·licitud s’ha de respondre com a màxim en tres mesos i que, en cas de no fer-ho, s’entendrà que la sol·licitud d’empadronament ha estat acceptada.

Retards en l’emissió dels ICR

Els síndics asseguren que han rebut moltes queixes pel retard en l’emissió dels ICR (informe de coneixement de residència). Es tracta d’un document que es necessita quan la persona que sol·licita l’empadronament ha de recórrer a un domicili fictici — un dret que preveu la normativa—, pel fet de viure en un infrahabitatge o no tenir sostre.

La petició d’aquest informe, però, disposa d’un formulari específic, que s’ha de tramitar de manera presencial i amb cita. Un cop s’aconsegueix, el ciutadà disposa de tres mesos per formalitzar l’empadronament, també amb cita i de forma presencial. El problema, segons els síndics, és que han rebut queixes pels retards en l’emissió dels ICR i també per l‘allargament en el procés que suposa el fet d’haver implantat aquest requisit.

Per això creuen que la persona sense domicili fix hauria de poder presentar la sol·licitud d’alta en el padró, sense haver de fer cap tràmit més. En tot cas, diuen, la sol·licitud de l’ICR l’hauria de fer l’òrgan competent per tramitar-la directament a l’Institut Municipal de Serveis Socials. Afirmen que actualment “no existeix cap protocol clar de comprovació de la residència que reculli les garanties per respectar el dret de les persones”. Entre altres qüestions, també recomanen a l’Ajuntament que incorpori en el catàleg de serveis de la seu electrònica un tràmit específic de “sol·licitud d’empadronament per a persones en infrahabitatge o sense sostre”.