proves competències bàsiques sisè

(ACN/Redacció) El Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE), un òrgan de consulta i assessorament del Departament d’Educació, farà aquest curs unes proves d’avaluació diagnòstica noves, segons publica ‘El Periódico’ i ha confirmat l’ACN. Es faran a 4t de primària i a 2n d’ESO al llarg del mes d’abril i seran els centres qui les hauran d’aplicar i corregir. Segons el calendari públic, es faran concretament del 2 al 30 d’abril del 2024.

Segons han confirmat fonts del departament, la principal novetat és que tenen un enfocament competencial, és a dir, que es demanarà als alumnes aplicar els coneixements adquirits en una simulació de situació real. Aquestes proves així passen a tenir una orientació cap a l’aplicació de coneixements en la seva àrea, i es descarten models memorístics d’avaluació.

Pròximament, s’enviaran instruccions i models de prova i es faran formacions als centres. De moment, ja es pot trobar informació i les dates dels exàmens a la pàgina web del Consell Superior d’Avaluacions. Segons el Departament, d’aquesta manera es doblen les avaluacions censals, situant-les a meitats i finals d’etapa, amb l’objectiu de disposar de millors dades i avaluar millor els resultats.

El doble de proves i corregides pels mateixos centres

Aquest canvi suposa el doble de proves de competències bàsiques cada curs. Fins ara, es feien al finalitzar cada etapa educativa, a 6è en el cas de primària i a 4t d’ESO. A diferència de les que ja es fan, però, aquestes proves s’avaluaran de forma interna. En canvi, les competències bàsiques tradicionals les corregeixen docents de centres diferents per evitar la relació directa amb els alumnes.

Les proves s’incorporen amb la voluntat de recopilar més dades del nivell i coneixement dels alumnes en els cursos entremig de cada etapa, després d’una caiguda dels resultats en català i castellà el curs passat. Tot i que hi va haver una millora en anglès i matemàtiques, el nivell en català va baixar fins als 72,3 punts (1,8 punts menys que l’any anterior) i en castellà van caure fins als 71,6 punts (3,6 punts menys).