MERITXELL RUIZ, consellera d'Ensenyament "Tenim la davallada més gran en 30 anys. Què fem? Protegim l'escola pública perquè la preinscripció no ens faci tancar centres en comptes de grups. Jo entenc que no agrada tancar grups, però preferim tancar grups que haver de tancar una escola."
En concret, hi haurà 7.338 nens menys a P3 i 2.571 nens més a primer d’ESO. Només set de les noves classes de primer d’ESO seran en centres nous, en tres instituts de nova creació que entraran en funcionament al setembre. Un d’aquests centres serà l’Institut Maria Espinalt, al Poblenou, amb tres línies d’ESO. La resta de noves classes de primer d’ESO s’ubicaran en centres que ja existeixen.
Els canvis vénen obligats per una disminució històrica del cens de nens de tres anys, que ha passat de 77.455 el 2015 a 70.117 el 2016. Per això les places ofertes baixen aquest any de 79.300 a 75.940. En canvi el cens de nens de 12 anys, els que entraran el curs que ve a l’ESO, ha augmentat de 78.137 a 80.708 i l’any que ve hi haurà 20 grups més, 15 a la pública i cinc a la concertada.
D’altra banda, el pla pilot de jornada intensiva de centres de primària, que ja es realitzava en escoles de diversos municipis catalans, s’ampliarà a 18 escoles més de tot Catalunya. Ensenyament també ha explicat que des de 2006 s’han obert expedients a 20 centres per suposats abusos sexuals, dels quals nou tenen sentència condemnatòria, quatre, sentència absolutòria i set estan en fase d’instrucció. Els Maristes tenen dos expedients en fase d’instrucció.
“El criteri principal per escollir escola ha de ser conèixer el projecte del centre”
En una entrevista al programa ‘BTV +’ Guillermo Bautista, professor de ciències de l’educació de la UOC, ha assenyalat que a l’hora d’escollir centre escolar, un dels criteris principals ha de ser el “projecte educatiu del centre”. Bautista creu que no cal angoixar-se durant el procés i que el més important és tenir una visió global de l’escola i buscar “el benestar dels nens”
Segons Bautista, amb la preinscripció comença un procés en el qual també és bàsica la implicació de la família en el centre. Aconsella que els pares, més que en l’oferta d’extraescolars, es fixin en l’ambient que es viu a l’escola i en quin és el paper que tenen els nens. També aconsella parlar amb altres pares que ja tenen els nens escolaritzats per tenir una visió integradora del projecte educatiu del centre.
Considera que la proximitat també és un factor a tenir en compte ja que determina el cercle d’amistats dels nens i assegura que l’escola són les persones i que l‘educació no depèn només del centre sinó sobretot dels membres i de la comunitat educativa que la formen.
En aquest sentit, ha afirmat que l’objectiu de l’escolarització és que el nen estigui feliç i que cal primer-ne el benestar en tot moment.