Aquesta és una classe d'estadística. Sense professor i amb material audiovisual. Una de les assignatures del Ryan, que estudia Adminsitració d'Empreses via "online" RYAN KHOUJA, estudiant "Treballo en el sector privat i no tinc gaire temps, per tant, una universitat presèncial és molt difícil. Com tinc una blackberry puc accedir als materials. Va molt bé estudiar amb smartphone." 40.000 estudiants s'han matriculat aquest curs a la UOC en titulacions homologades, graus i màsters. Una xifra que creix cada any. La flexibilitat que ofereix l'aprenenatge en línia, però també la qualitat del ensenyament a distància, és el principal motiu per decantar-se per una universitat no presencial. RAMON GONZÁLEZ CAMBRAY, director Global Executive Education de la UOC "Poder trencar barreres de temps i espai, i poder conciliar la vida familiar i professional amb l'acadèmica quan aposten per fer la inversió d'un estudi." De fet, el 90% dels alumnes, treballen. Molts aposten per postgraus o segones carreres, però cada vegada més, la universitat a distància és la primera opció per a molts joves. IMMA TUBELLA, rectora de la Universitat Oberta de Catalunya "Tant professors, com gestors i continguts, estan pensants per anar 'online', que siguin intersactius, col·laboratius... Tenim moltes eïnes. Ja estem enviant materials per mòbil." Els simuladors i realitats virtuals també permeten que cada vegada es pugin ofertar més estudis a través d'Internet. Eines, totes, que dominen sense problema els nadius digitals. Són els primers nascuts amb Internet i que ara comencen a arribar a les universitats.

El 90% dels estudiants matriculats a la UOC també treballen i sovint han apostat pels estudis en línia per fer una segona carrera o una especialitat en postgrau o màster.  L’educació en xarxa permet conciliar la vida laboral i familiar amb l’acadèmica i sovint aquesta és la causa per decantar-se per una universitat no presencial.

A més, aquest dijous i divendres es debat també, al CaixaFòrum, el paper de les universitats a distància en els rànquings en ensenyaments superiors. El seminari busca analitzar el fet que els rànquings acadèmics es continuïn mantenint al marge de l’aprenentatge virtual i se centrin exclusivament en l’ensenyament presencial. Això deixa fora universitats en línia, com la UOC, d’una eina que encara que de vegades genera crítiques, també proporciona criteris útils per avaluar l’ensenyament superior.