El servei de gestió d’objectes perduts rebuts per l’Ajuntament de Barcelona ha estrenat ubicació al número 2 del carrer de la Ciutat, al mateix edifici del consistori. També s’ha contractat una nova empresa, la Fundació Privada Tallers de Catalunya, amb la intenció d’escurçar el temps de retorn dels objectes als propietaris. Es tracta d’una entitat no lucrativa que genera oportunitats socials i laborals per a les persones amb discapacitat d’especial dificultat.

La contractació de quatre persones d’aquesta empresa permetrà, assegura el consistori, gestionar un volum més gran d’objectes perduts, ampliar l’admissió d’objectes, prioritzar l’atenció presencial a la ciutadania i afegir la figura del transportista, responsable de recollir, traslladar i lliurar els objectes perduts.

També s’implementa una nova aplicació informàtica que, entre d’altres, incorpora la signatura digital, la possibilitat d’afegir a cada registre imatges dels objectes, l’etiquetatge intel·ligent i la unificació de processos amb entitats de transport, cossos policials, altres ajuntaments i consolats o ambaixades. Un segon magatzem aportat per la fundació n’amplia l’espai físic d’ubicació i custòdia, la qual cosa dona cabuda a un volum més gran d’objectes.

Documentació, carteres i mòbils, els objectes més trobats el 2021

Aquest any 2021 els objectes més trobats van ser, per ordre, documentació, carteres i moneders i telèfons mòbils.

S’hi suma una llarga llista de bosses, motxilles, documents notarials, portàtils, càmeres, llibres electrònics, maletins, ulleres graduades i de sol, cascos, jaquetes, claus i joies. Un 30 % dels objectes trobats són retornats al propietari i entre un 30 i un 35 % són destinats al reciclatge.

La mitjana anual de troballes gestionades per aquesta oficina és de 20.000, amb uns 5.000 objectes custodiats al mes. La major part, un 42 %, provenen de Transports Metropolitans de Barcelona. Un 24 % els lliura la Guàrdia Urbana; un 25 %, els Mossos d’Esquadra i la resta procedeixen de particulars, ajuntaments i consolats, així com taxistes, botigues i museus.

Les èpoques d’estiu, Setmana Santa i Nadal són quan més objectes arriben a l’oficina. També quan la ciutat acull grans esdeveniments com el Mobile World Congress, fires o concerts.

Què cal fer si perdem un objecte a Barcelona

Hi ha tres canals habilitats per localitzar objectes perduts: a través del web de l’Ajuntament de Barcelona, el telèfon 010 i presencialment a l’oficina, on cal demanar cita. Els objectes perduts es custodien durant sis mesos i cal acreditar la titularitat de l’objecte amb alguna documentació, si és possible.