De les 1.400 cites prèvies assignades per dimarts, 27 de setembre, gairebé 300 no s’hi van presentar. La proporció del 20 % de cites no alliberades dia rere dia és el que, segons la Policia Nacional, està saturant el sistema de cites prèvies i allargant els períodes d’espera fins al mes i mig o els dos mesos.

El portaveu de la Policia Nacional a Catalunya, Antonio Navarro, indica que un dels grans problemes amb què es troben és la manca de previsió dels ciutadans a l’hora de renovar la documentació. “Ningú pensa que pot fer això amb el dentista o el metge, i en canvi ho fan a l’hora de presentar-se a renovar el DNI”. Per això creu que cal fer “més sensibilització perquè els ciutadans no esperin a última hora a fer el tràmit”. Segons la policia, les cues apareixen al juliol i l’agost -i s’allarguen encara al setembre- perquè la gent que surt de viatge s’adona que no han fet la tramitació, “i arriba un moment que es va acumulant” fins que s’arriba a la situació actual.

Segons els sindicats falta més personal

Els representants dels treballadors públics que fan atenció al ciutadà asseguren que “s’estan produint quadres mèdics d’ansietat, estrès i depressió” a causa de la tensió que es viu en algunes oficines. El president del sindicat CSIF, Joan Escanilla, assegura que “des de les retallades de 2012 no s’estan cobrint les baixes ni les jubilacions, i això està provocant les cues”. El sindicat assegura que “alguns funcionaris que abans havien de fer 100 DNI cada dia, ara n’haurien de fer 140 o 150”. La gestió comporta un temps mínim que difícilment poden escurçar , i això els limita a l’hora d’absorbir la demanda acumulada.

“Les persones esperen que se’ls atengui correctament i a vegades no entenen que els funcionaris fan el que poden, i que no és culpa seva”, assegura el president del CSIF. Això desemboca en enfrontaments verbals o gairebé físics amb els treballadors, que en alguns casos “se senten indefensos i desprotegits” quan s’enfronten a segons quines actituds. El sindicat creu que “s’haurien de contractar nous funcionaris que cobreixen les places vacants” en serveis com la renovació del DNI, perquè la demanda serà contínua mentre no es plantegi un sistema alternatiu al presencial.