Quarts de 8 del matí i prop d'un centenar de persones fan cua al carrer de Trafalgar. Els primers fa hores que esperen, s'hi han posat entre les 3 i 5 de la matinada. L'objectiu és aconseguir un d'aquests: un número per poder renovar el DNI o el passaport sense cita prèvia. Les oficines no donen hores fins al cap d'un mes i mig i als que necessiten el document urgentment no els queda més remei que llevar-se ben d'hora. "si no quieres cita previa tienes que madrugar que es lo que me ha pasado a mi" "si obren a les 9, has d'estar aquí a les 6 del matí o a les 5 perquè la cua està formada" Fins a les 9 del matí no s'obre la comissaria. Per a molts, fins a sis hores d'espera que cadascú passa com millor pot. Finalment, han repartit uns 50 números. La meitat, però, són per a la tarda de manera que a uns quants els tocarà tornar al cap d'unes hores. El problema es manté des de fa mesos, per la reducció del personal i de l'horari durant l'estiu. Ara, tot i que queden pocs funcionaris de vacances i també s'atén a la tarda, la situació encara no s'ha normalitzat. Els que n'han quedat fora hauran de tornar a provar sort un altre dia. Critiquen la manca d'informació, la mala atenció per part d'alguns funcionaris i les dificultats per aconseguir la cita prèvia... "algunos funcionarios que o estan mosqueados o están mal por sus condiciones laborales no están bien y a veces te tratan borde" "per telèfon, et posa un contestador y a la que no et detecta et diu que tornis a picar en un altre moment" "una cosa és que demanis el carnet i una altra cosa és que estiguis en situació de robatori i que estiguis indocumentada i que tinguis que fer la cua normal" La de Trafalgar és una de les comissaries que més tràmits sense cita fa cada dia. L'altra on més ciutadans atenen d'aquesta manera, és la del carrer de Muntaner. Avui hi han repartit 25 números, tots per a la tarda. De manera que al matí només han atès els que tenien hora reservada.

A les 7.30 h del matí d’aquest dimecres, a les portes de l’oficina de la Policia Nacional del carrer de Trafalgar ja hi feien cua una vuitantena de persones. Els primers 30 ciutadans hi han arribat entre les 3 h i les 5 h de la matinada i, d’entre aquests, molts repetien l’odissea. Denuncien vergonya, humiliació i mal tracte d’alguns membres del personal funcionari i reclamen que “hi hagi un responsable que els indiqui si t’agafaran o no”.

De fet, les oficines no obren fins a les 9 del matí i, en el cas de la comissaria del carrer de Trafalgar, només tenen disponibilitat per atendre unes desenes de persones sense cita prèvia al dia, segons la disponibilitat dels funcionaris i les hores que hi hagi reservades. Per exemple, aquest dimecres han repartit uns 50 números, la meitat dels quals són per a la tarda, de manera que els que han fet la cua al matí i han aconseguit número, hauran de tornar al cap d’unes hores.

Aquesta situació s’ha generat per la reducció del personal durant les vacances i també dels horaris d’atenció de les oficines durant el mes d’agost han fet que no s’ofereixi cita prèvia fins al cap d’un mes i mig o dos. Ara ja queden pocs funcionaris de vacances i s’atén tant al matí com a la tarda, però encara no s’ha normalitzat la situació. Un problema per als que necessiten la documentació urgentment, per viatjar, fer gestions per a l’inici del curs escolar o renovar-lo per pèrdua o robatori.

La major part de les persones que han arribat al carrer de Trafalgar no s’esperaven trobar aquesta situació. “Estic absolutament indocumentada i no entenc per què no hi ha un altre sistema per poder fer el tràmit i tenir vida normal”, explica una afectada a qui havien robat la documentació als micròfons de BTV ràdio. Alguns fins i tot han explicat que se senten “com delinqüents pel tracte dels funcionaris” i la situació un punt inversemblant que es genera. De fet, alguns, fins i tot, han intentat comprar la plaça de les persones que hi havia fent cua des de primera hora.

El professor de dret administratiu de la UOC, Marc Vilalta, explica que “el sistema es col·lapsa durant l’època estival i no dóna l’abast a la demanda de tots els ciutadans” i indica que una bona part d’aquesta situació “es deu a la mala gestió de la policia, que no dota de mitjans suficients les oficines per donar servei a tothom qui ho demana”.