A la Biblioteca Zona Nord, a Nou Barris, la Núria i la Paquita, dues dones grans en situació de soledat, s’han trobat amb alumnes de les escoles Ferrer i Guàrdia i Mestre Morera. El Pla de barris ha fomentat per primera vegada la col·laboració entre el projecte Menjallibres, que treballa la lectura i l’escriptura dels infants, i el programa contra la soledat no volguda i posa en contacte infants i gent gran perquè estableixin una relació a través de cartes i també amb trobades presencials.

Fa setmanes que va començar la correspondència entre ells i ara, com a cloenda d’aquest curs escolar, s’ha organitzat un acte perquè els petits puguin fer preguntes a la Núria i la Paquita. “Què t’agrada fer els caps de setmana?”, “Quants anys tens?” i “Quin és el teu lloc preferit del barri” han estat algunes de les preguntes que han generat més interès.

“Ha sigut rebre una gran onada d’amor”

La Núria fa quatre anys que va perdre el marit i des d’aleshores conviu amb el sentiment de soledat. Des del programa contra la soledat no volguda li van presentar el projecte i va acceptar. Només hi havia un inconvenient: no havia anat mai a l’escola i havia après a llegir i escriure de manera autodidacta. Per la seva banda, la Paquita tampoc havia rebut cap formació acadèmica i es trobava en una situació similar.

Marta Filella, directora del programa, ha explicat a betevé que, com que això els generava inseguretat, a més dels problemes de mobilitat a la mà, ella mateixa les ajuda a redactar: “Primer reben la carta i la miren tranquil·lament a casa seva —moltes vegades va acompanyada de dibuixos i fotografies— i després ens reunim i jo escric el que em dicten“.

Filella, que ha vist com tant la Paquita com la Núria s’han emocionat, ha valorat molt positivament aquesta prova pilot i ha afirmat que per a les dones “ha sigut com rebre una gran onada d’amor i atenció”. Les dues dones també han confirmat que han gaudit molt de l’activitat.

Aprendre respecte i crear comunitat

Anna Ruíz-Tagle, coordinadora de Menjallibres, ha comentat que la col·laboració entre els dos projectes ha estat un èxit. Els estudiants han millorat, d’una banda, les competències lectores i escrites i, de l’altra, “han après sobre el respecte cap a la gent gran, a més, gent gran del barri que forma part de la comunitat. Es tracta de pertànyer“.

La valoració d’aquesta col·laboració ha estat molt positiva per part dels infants, les usuàries del projecte i les coordinadores i ja se’n preveu una altra edició per a l’any vinent.