Fa setmanes que a les classes d’instituts i universitats els alumnes comparteixen els secrets del ChatGPT, una eina d’intel·ligència artificial que permet en pocs minuts fer operacions matemàtiques, escriure un assaig filosòfic o enllestir un comentari de text sense fer cap esforç. La polèmica està servida perquè els docents ho tenen complicat per detectar si un escrit és propi i fruit del treball de l’alumne o si l’ha fet amb aquesta eina.

Eina ràpida, fàcil i útil per redactar textos

Alguns alumnes de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) admeten haver-lo fet servir i destaquen que “en pocs minuts, tenir un escrit de qualsevol cosa i en molts idiomes”. Relaten que l’han emprat sobretot per treballs d’última hora. Tot i això, la majoria asseguren que ho fan servir només com a eina de consulta o per completar un treball ja fet. Però també hi ha suspicàcies i reticències, com les que expressa l’estudiant Paloma Rodiles: “Si algú ens fa la feina per nosaltres, per què venim aquí a estudiar?”, conclou.

Canvi educatiu: més treball a l’aula i avaluacions contínues

El debat està servit, però el que ningú dubta és que és que aquesta revolució tecnològica desafia el sistema educatiu i suposa tot un repte pedagògic. Com comproven els docents què aprèn l’alumnat? Com saber si un text és propi o no? El vicerector de Transformació Educativa de la UPF, Manel Jiménez, admet que és complicat fer el rastreig dels treballs acadèmics per saber si són propis o si s’han generat amb IA. I això està canviant la manera de treballar en aquesta universitat, ja immersa en metodologies noves. De moment, s’aposta per un “aprenentatge més creatiu i actiu” i una avaluació més contínua.

Un motor de cerca que malgrat les seves virtuts, com crear contingut de forma ràpida i útil, té mancances. L’experta en intel·ligència artificial de la UPF Davinia Hernández-Leo destaca que no pot fer prediccions, reflexions i que el seu coneixement s’atura entre els anys 2000-2001. Tot i això, creu que obre un ampli horitzó de possibilitats, per exemple, com a eina complementària de “recerca, consulta i comprovació d’errades”.

Els reptes de futurs i horitzons que obre al intel·ligència artificial s’han analitzant aquest dimarts en unes jornades al campus Poblenou de la UPF.

Preinscripció escolar 2022-34
Consulta tot el calendari del procés i els punts clau
Comparteix a: