Només tenia set anys quan li van diagnosticar trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat. El Víctor, ara amb 16 anys, és un dels 119 adolescents que han participat de l'estudi. Assegura que la teràpia, la primera que fa en grup, li ha servit de molt. VÍCTOR CANO "Identificar-te amb els casos d'altres persones, amb explicar tu als altres i que també se sentin identificats, escoltar els consells de la psicòloga i dels altres companys". En les sessions, d'una hora, els joves treballen amb una psicòloga especialitzada. L'objectiu: proporcionar-los estratègies i habilitats per compensar els símptomes del TDAH. En la majoria dels casos, es tracta d'inatenció, desorganització, hiperactivitat i manca de control dels estímuls. RAQUEL VIDAL, psicòloga clínica "Després del grup, de les 12 sessions, disminuïen aquesta simptomatologia, a nivell de rendiment acadèmic, a nivell de relació amb pares i de relació amb els iguals". En el cas dels adolescents, a més, la persistència del trastorn està associada a un baix rendiment acadèmic, dificultats a l'hora de mantenir relacions personals o a l'abús de les drogues. Per això, és important iniciar el tractament des de la infància. Els especialistes neguen que actualment s'estigui sobrediagnosticant. JOSEP ANTONI RAMOS QUIROGA, coordinador programa TDAH Vall d'Hebron "Són opinions interessades, per mantenir un lobby o vendre llibres. El TDAH afecta el 6% de la població general infantil. Sabem que a Catalunya es tracta l'1% de nens amb fàrmacs per al TDAH". Ara, amb els resultats de l'estudi a la mà, els investigadors del Vall d'Hebron continuen impartint aquestes sessions i no descarten ampliar-les a altres trastorns del neurodesenvolupament.
El tractament va dirigit als adolescents medicats per un TDAH greu i que pateixen sobretot inatenció i impulsivitat. Segons l’investigador que ha dirigit l’estudi, Antoni Ramos Quiroga, el tractament psicològic és important perquè “amb la medicació pots incrementar la capacitat dels pacients, i fer que mantinguin millor l’atenció i que redueixin la impulsivitat, però per contra no és prou eficaç per ajudar-los a organitzar-se”. Amb les sessions en grup, els adolescents comparteixen els seus problemes i veuen com no són els únics que tenen aquest trastorn. En el seu cas està associat a un baix rendiment acadèmic, dificultats a l’hora de mantenir relacions personals o a l’abús de les drogues. Els especialistes asseguren que és important iniciar la cura des de la infància i neguen que actualment s’estigui sobrediagnosticant. A Catalunya hi ha un 6% de la població infantil amb TDAH i només un 1% rep tractament.
La revista ‘Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry’, considerada la més prestigiosa en el camp de la psiquiatria juvenil, publica els resultats de l’estudi que es va dur a terme a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i a l’Hospital Clínic entre l’abril de 2012 i el maig de 2014. La mostra es va fer sobre 119 adolescents d’entre 15 i 21 anys, tractats amb algun dels dos medicaments que s’utilitzen contra aquest trastorn. Tots els pacients van seguir amb la medicació, però prop de la meitat van rebre la teràpia cognitiva conductual, i la resta va continuar simplement amb les visites rutinàries a psiquiatria. Els qui van fer el tractament en grup, que consistia en 12 sessions d’una hora a la setmana, van aconseguir reduir els símptomes del trastorn. L’Hospital Vall d’Hebron estudia estendre aquestes sessions a altres trastorns del neurodesenvolupament, després dels bons resultats que s’han obtingut.