Una trentena de famílies d’alumnat d’educació especial i amb necessitats educatives especials de primària i secundària s’han concentrat davant del Consorci d’Educació de Barcelona. Denuncien discriminació, abandonament i opacitat que estan patint per part del Consorci i, per extensió, pel Departament d’Educació de la Generalitat. Una protesta que han fet amb el suport de l’aFFaC (Associació de Federacions de Famílies d’Alumnes de Catalunya), entre d’altres.

“Les famílies exigim transparència”

“Hi ha falta de transparència en l’atorgació de places“, denuncia Berta Errando, portaveu dels concentrats. Explica que el procés de preinscripció és poc clar per a les famílies, perquè no saben quantes places hi ha a cada centre i quines estan disponibles. A mes, denuncia el Consorci, que els han adjudicat places d’ofici (que no havien triat) inadequades perquè els centres estan lluny de casa o no s’adapten a les seves necessitats.

Per tot plegat asseguren que es vulneren els drets dels infants i les seves famílies i han fet una reclamació formal al Consorci d’Educació de Barcelona, a qui demanen “claredat en els processos i diàleg amb l’administració”. Aquesta reclamació grupal és una més de les que han fet de forma individual d’altres famílies i se suma a les diverses queixes formals i judicials que asseguren que fa temps que ja han interposat.

Anàlisi cas per cas

Per la seva banda, des del Consorci d’Educació de Barcelona defensen que gairebé el 80 % d’infants de tres anys amb necessitats educatives especials ha entrat en la primera opció demanada, una xifra que baixa fins al 60 % a 1r d’ESO. Tot i això, afegeix que aquest dilluns es van formalitzar les matrícules, de manera que es generaran vacants que “permetran donar resposta a alguns casos més al llarg d’aquest mes”.

Des del Consorci expliquen que les reclamacions s’examinen “cas per cas i es resolen prenent en consideració les especificitats que exposen les famílies”. Asseguren que els criteris que guien l’assignació de la plaça “tenen en compte els suports de l’alumne requerits en cada cas, amb la màxima proximitat possible”.