L’Escola Mercè Rodoreda celebra aquest dissabte una matinal d’activitats per celebrar oficialment l’obertura de la seva biblioteca els dissabtes al matí, entre les 11 i les 14 h, tot coincidint amb les sessions de Patis Oberts. Ho fa amb la voluntat d’oferir-se com a espai comunitari de cultura, però també de trobada, ja que no és una biblioteca habitual. “No és una biblioteca on regna el silenci, hi poden venir els estudiants a fer els treballs en grup, les famílies, hi ha jocs i joguines”, explica Eli González, coordinadora de la secció infantil de la biblioteca.
Un equipament comunitari i cultural
Es tracta d’un projecte que ve de llarg i que ha necessitat molt de diàleg amb les administracions. Per començar, es va haver de transformar part del menjador escolar en un espai polivalent que pogués acollir la biblioteca i activitats artístiques i musicals. “És molt car construir nous equipaments, i cal aprofitar els que ja tenim, fora de l’horari lectiu. Volem ser un lloc de referència cultural, tenim espais per a totes les edats, de nadons a adults”, afirma Àngels Cadenas, directora de l’Escola Mercè Rodoreda. D’aquesta manera volen omplir el buit de biblioteques a la Prosperitat, on n‘hi ha prevista una als terrenys de l’Ideal Plástica Flor.
La transformació també s’ha estès al pati de l’escola. Els llibres hi surten gràcies a prestatges amb rodes, que els infants amb voracitat de lectura visiten, per gaudir-ne després al mobiliari polivalent com taules i seients instal·lats als porxos.
Reptes per fer créixer la biblioteca
Esperen que l’exemple s’estengui a altres centres de la ciutat, mentre continuen treballant per millorar la biblioteca. Fins ara han comptat amb el suport del personal de la biblioteca més propera, la de les Roquetes-Rafa Juncadella, mentre que el Pla de barris ha fet possible la contractació de la bibliotecària els dissabtes. Ara, però, reivindiquen bibliotecaris també durant l’horari lectiu i a la tarda, quan obren però amb voluntariat o amb accés lliure. També volen augmentar el fons de llibres.