L’inici d’un nou tram d’obres al carrer de Balmes ja s’ha fet notar a la circulació, més densa de la que hi havia fins ara. Els treballs, que van començar aquest dimarts, han reduït a tres els carrils per on passen els vehicles, en lloc dels quatre que hi havia fins ara. Un canvi que es mantindrà una vegada hagi finalitzat la reforma i que permetrà ampliar l’espai destinat als vianants, amb voreres molt més amples que les que hi havia fins ara.
El tram actual d’obres permetrà reformar l’espai comprès entre la ronda del General Mitre i la plaça de la Molina, i donarà continuïtat a la remodelació que ja s’ha dut a terme des de la Gran Via. Aquesta és la primera fase d’unes obres que s’allargaran fins al primer trimestre de l’any 2026, amb un pressupost de set milions d’euros, i que serviran per renovar una superfície total de 15.000 m², de la plaça de Molina fins a la plaça de Joaquim Folguera.
Un carrer de Balmes més amable amb els vianants
Un dels grans canvis de la reforma de Balmes és l’espai que guanyaran els vianants. Així, les voreres creixeran prop de dos metres respecte a la mida actual i arribaran als 4,35 metres a cada banda. També es reduirà la calçada, que passarà dels 15 metres actuals a tenir-ne 11. De fet, aquesta nova redistribució és la que elimina els dos carrils per sentit que hi havia fins ara, que es convertiran en dos carrils en sentit muntanya i només un en sentit mar que hauran de compartir busos i vehicle privat. La reforma també permetrà ampliar l’espai verd i s’hi plantaran 110 arbres nous.
Veïns i comerciants celebren l’inici de la reforma: “Ho estàvem esperant”
La plataforma Balmes Ja!, constituïda l’any 2022 per pressionar al consistori perquè comencés les obres, celebra que finalment s’hagi desencallat el projecte. “Ho estàvem esperant”, afirma la Rosa M. Guix, una de les integrants. Guix, però, també reclama a l’Administració que compleixi els terminis. “Aquí hi ha molta botiga petita que patirà molt”, alerta. A més, des de la plataforma també avisen que un cop finalitzin els treballs caldrà “parlar de la mobilitat” del carrer. “Aquesta corrua de cotxes que tenim ara no es podrà aguantar”, sentencia Guix.
L’inici de la reforma del tram superior del carrer de Balmes arriba després el projecte hagi estat més d’una dècada aturat. De fet, la reforma estava aprovada des del 2018, i les obres havien de començar un any després, el 2019, però finalment no es van incloure als pressupostos.