L’educació sexual és un dels grans temes pendents per resoldre a escoles i instituts. Els nous currículums educatius ja l’inclouen, però fins ara els centres no sabien gaire com abordar-la, tenien dubtes i hi havia diferències importants en funció de cada institut o escola. Ara, el Departament d’Educació vol impulsar un model “consensuat de país” per incorporar l’educació sexual a l’aula i fer-ho amb direccions, docents, alumnat, famílies i entitats especialitzades.
Per això, els departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes han obert aquesta setmana un procés participatiu per redactar propostes concretes.
La nova educació sexual podria arribar el curs 2024-25
Segons Educació, a finals del segon trimestre d’aquest curs, es disposarà del text final ja amb propostes pedagògiques concretes per fer a l’aula i també amb recursos per formar el personal docent. I el nou model podria aplicar-se ja de cara al curs escolar 2024-25. Així ho han explicat les conselleres d’Educació, Anna Simó Castelló, i d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge Mestre, en la cloenda de la I Jornada de Coeducació, que s’ha fet a la Universitat Pompeu Fabra.
Totes dues membres del govern català han ressaltat la importància de la coeducació i l’educació sexual en la formació d’infants i joves.
Introduir la perspectiva de gènere i la coeducació a l’aula
El nou currículum de l’educació bàsica estableix que “la coeducació és el principi rector del sistema educatiu i que ha de ser criteri orientador de l’organització pedagògica dels centres”. Segons Educació, és cabdal per “afavorir el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del gènere, l’orientació sexual, la identitat o l’expressió de gènere”.
Són diversos els organismes internacionals, com la Unesco, els que defensen la introducció de l’educació sexual al currículum educatiu com a garantia del dret a l’educació i a la salut i com a forma de prevenció de les violències i de foment de les relacions saludables.