(ACN / Redacció) El començament del curs escolar 2024-2025 coincideix amb l’estrena d’Esther Niubó al capdavant del Departament d’Educació. Niubó va prendre possessió del càrrec el 12 d’agost i, tal com ella va explicar en roda de premsa divendres, la seva tasca fins ara s’ha centrat majoritàriament en garantir un bon començament de curs. Ha fixat la millora dels resultats educatius com una de les principals prioritats de cara al nou curs i la nova legislatura, així com atendre els alumnes amb més dificultats. Per la seva banda, sindicats i famílies reclamen més recursos, aplicar la inclusiva, dignificar la professió docent i millorar la gestió per part de la conselleria.

Millorar el finançament i garantir la inclusiva

La portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, ha demanat en declaracions a l’ACN “redreçar l’educació del país” i ha situat la millora del finançament com una de les primeres prioritats a abordar. Segura ha lamentat que fa anys que el sistema està infrafinançat i això fa que els centres no tinguin prou recursos per encarar el curs a l’hora de cobrir les necessitats que tindran, especialment pel que fa a l’escola inclusiva.

Segura també ha reclamat dignificar la professió docent i del personal d’atenció educativa, recuperar el poder adquisitiu perdut —que el sindicat xifra en un 20 % en 10 anys—, recuperar la “democràcia” als centres i defensar la vehicularitat del català, entre d’altres. A més, ha demanat que la inclusió de la formació professional en el nom de la conselleria es tradueixi en mesures concretes que permetin incrementar la demanda.

Recursos fins al 6 % del PIB

A CCOO, la secretària general d’Educació, Teresa Esperabé, ha considerat que el nou curs necessita “escolta i negociació” per part del nou equip per posar fi a anys “molt convulsos” en el sector. Més enllà d’això, i coincidint amb la USTEC, ha demanat incrementar els recursos fins arribar al 6 % del PIB, però també impulsar diverses mesures per millorar els resultats educatius. En aquest sentit, veu prioritari reduir les ràtios a l’ESO, fer efectiva l’escola inclusiva i posar fi a la segregació. “Si no hi posem recursos, no acabem amb la segregació i no abaixem les ràtios serà molt difícil que només amb manuals i programes ho puguem resoldre”, ha declarat.

En l’àmbit de secundària, el secretari general del Sindicat Professors de Secundària, Xavier Massó, també ha demanat un “canvi de rumb” tant en l’àmbit educatiu com de gestió. En el primer àmbit ha defensat tornar a la “instrucció directa” perquè el model competencial s’està demostrant un “fracàs”. Pel que fa a la gestió, ha criticat el “desastre monumental” de les destinacions docents d’estiu i també ha demanat derogar el decret de plantilles per posar fi a l'”arbitrarietat” en les designacions docents.

Les famílies demanen reduir les places concertades

Per la seva banda, les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) ha reclamat que el curs i la legislatura comenci amb una aposta clara per l’educació pública. La seva directora, Lidón Gasull, ha defensat que això passa per anar reduint les places concertades, però també ha lamentat que una “mala gestió dels resultat educatius” ha provocat que es culpi només la publica d’aquesta situació i, de retruc, això hagi influït en la reducció de la demanda de places públiques per a aquest curs.

A més, ha reclamat posar solució a l’endarreriment en la construcció de nous centres escolars, desplegar veritablement el decret de l’escola inclusiva, revisar el pla de digitalització per garantir la privacitat de les dades i caminar cap a un veritable sistema educatiu públic gratuït. En aquest sentit, ha lamentat que la despesa no para de créixer i ha asseverat que polítiques com la del val escolar no són la solució.