Es diu ARI (Assistent Robòtic Intel·ligent) i és un robot que es mou, reconeix cares, fa preguntes i resol dubtes. Des de fa dos mesos conviu amb gent gran que viu sola en una prova pilot de l’Ajuntament de Barcelona per veure fins a quin punt un giny com aquest pot millorar l’atenció social a aquest col·lectiu. No substitueix cap servei, sinó que es tracta d’un robot de companyia que pregunta als usuaris com es troben, si s’han pres la medicació i els recorda dates assenyalades (visita al metge…).
Dissenyat per l’empresa Grup Saltó en un repte fet per a la fundació Mobile World Capital Barcelona, fins ara tres persones grans han provat l’ARI i s’espera que en les properes setmanes el rebin una desena de llars més. Després de la prova pilot, la intenció és que el robot arribi a una cinquantena de persones grans que viuen soles, amb un pressupost de 180.000 €. La tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laura Pérez, ha dit que el robot és “un element complementari” als serveis que s’ofereixen a la gent gran i que pot donar idees de com pot ser la teleassistència en un futur.
“Em sento acompanyada”
La Margarita Fernàndez és una de les primeres usuàries que ha conviscut amb l’ARI. “Em sento acompanyada”, assegura, i destaca que ha estat “una experiència positiva”. Explica la Margarita que el robot li recorda coses que se li poden oblidar, com ara si s’ha pres tots els medicaments. “M’ha ajudat a millorar el ritme de vida”, ha afirmat a betevé. Aquesta primera usuària del robot viu en un bloc d’habitatges amb serveis per a la gent gran i destaca haver pogut provar aquest giny: “El futur és això”.
A Barcelona hi viuen 350.000 persones majors de 65 anys, de les quals 90.000 viuen soles. La previsió és que la xifra segueixi augmentant els propers anys. Segons estudis fets fins ara, el 90 % prefereix quedar-se a casa el màxim temps possible. Després de la prova pilot, l’Ajuntament no descarta que aquests robots socials puguin fer-se servir també en residències.
13,5 M € en innovació social
El robot ARI és només un dels projectes d’innovació que l’Ajuntament vol implantar en l’atenció social els propers anys. El pressupost que s’hi destinarà és de 13,5 M €. Entre altres iniciatives, es vol impulsar una plataforma de suport a famílies monoparentals que permeti un accés a tota la informació i serveis que tenen a l’abast, tant municipal com d’entitats i agents privats. També es vol fer una prova pilot d’una oficina virtual d’atenció social, que es posarà en marxa al nou centre de Serveis Socials de la Trinitat Vella.
A més, el consistori vol ampliar la pàgina web Les meves ajudes, que permet saber a quines prestacions socials es té dret. Fins ara recull només les ajudes de l’àmbit municipal, però la intenció és ampliar-ho a les prestacions autonòmiques i estatals. També s’informarà sobre què cal fer per tramitar-les.