Jordi Martí (grup Demòcrata), ha assenyalat l’executiu i BIMSA per no haver exercit un “control exhaustiu” dels treballs ni haver fet “allò que havien de fer” per donar una bona sortida a la situació, mentre que Santiago Alonso (Cs) ha retret que es demani un “xec en blanc” a l’oposició per “donar suport a dos anys de gestió fallida”. Des d’ERC, Alfred Bosch ha acusat l’executiu d’actuar de forma “irresponsable” i ha fet un avís amb duresa: “No serem còmplices de la seva incompetència; si no saben gestionar, pleguin”. Per la seva banda, Xavier Mulleras (PP) ha qüestionat el debat de la comissió perquè hi veu “una coartada per la manca de gestió” de l’executiu.
La CUP ha estat l’únic grup a votar-hi a favor: María José Lecha ha demanat “ser implacables” i no deixar que les empreses investigades per la trama del 3 % “continuïn xuclant sang”. En aquest sentit, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha defensat que rescindir el contracte és una “decisió valenta i responsable” per recuperar la gestió de les obres i que –tal com va dir l’alcaldessa, Ada Colau– començar de zero permetrà fer-ho d’una forma “més neta”. El regidor no adscrit, Gerard Ardanuy, s’ha abstingut perquè advoca per una rescissió tan “amistosa” com sigui possible.
Quin escenari es planteja a Glòries?
La decisió de BIMSA (que ha tingut 11 “sís”, tres “nos” i una abstenció) no apartarà les constructores de Glòries de cop i volta: caldrà un mes i mig de treballs per deixar la zona segura. Durant la Comissió d’Urbanisme, el director de BIMSA, Ángel Sánchez, també ha defensat que les obres podrien reiniciar-se el gener del 2018, mentre que el túnel estaria llest el gener del 2020. Fonts de l’empresa han assegurat que tenir els treballs aturats durant vuit mesos costarà 1,7 milions d’euros.
També han explicat que el futur projecte es podria licitar per uns 40 milions d’euros (als que caldrà sumar els 43 milions que han costat les obres ja executades -un 60 % del total-). En aquest escenari, la factura final del túnel de Glòries se situaria als 83 milions d’euros, 23 milions més del que preveia la primera adjudicació, l’any 2015.
En un comunicat, les empreses que fins ara treballaven als túnels de Glòries han dit “respectar” la decisió del govern municipal, però “no compartir” la responsabilitat que se’ls atribueix. Asseguren que van assumir un projecte constructiu “que no es corresponia amb la realitat a peu d’obra” i recorden que, tot i això, els treballs “s’han continuat executant amb normalitat”.