L’ITeC, l’auditoria que va fer l’informe tècnic encarregat per l’Ajuntament, hi veu tres deficiències principals. En primer lloc, la desinformació de les obres que ja estaven fetes a la plaça, concretament les obres ferroviàries. Segons el director de l’organisme, Francisco Diéguez, “això ha fet que apareguessin complicacions en la construcció i l’execució del projecte actual”. Els replantejaments dels últims mesos, per tant, “no haurien calgut si la zona s’hagués analitzat amb més profunditat”, sosté.

En segon lloc, la manca de coordinació entre els redactors del projecte, les constructores i la direcció facultativa, com també l’administració. Diéguez apunta que tots els actors haurien d’interactuar des del començament, en la fase de redacció del projecte, i fer aportacions més enllà de les seves competències directes. Tot i això, les deficiències en aquest sentit les atribueix al model de planificació urbanística amb què està treballant l’Estat espanyol.

Finalment, en tercer lloc, l’ITeC destaca la mala divisió dels terminis per acabar les obres. Sostenen que 25 mesos no són suficients, tenint en compte l’envergadura dels treballs. D’altra banda, l’Institut també insisteix que les rebaixes del cost de les obres que va fer la constructora respecte a la licitació, d’un 24 %, han suposat “un risc econòmic important” i han estat “indegudes”, també, per la complexitat de la zona.

Aquest últim apunt també el comparteix Andreu Ulied, director de la consultora d’enginyers Mcrit. “Reduir el preu de l’obra no és gaire responsable quan estem parlant d’obres tan complexes”, assegura. Ulied explica que l’adjudicació de l’obra s’hauria de fer per mèrits de qualitat de la feina, no pas per fer-la “més barata i més ràpid”.