Fa més de dos anys que el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, va anunciar el traspàs imminent segellat avui. Però els plans per traspassar Rodalies a la Generalitat l’1 de gener de 2008 van quedar en paper mullat poc després. Concretament a l’octubre, quan les obres de l’AVE van obrir diversos esvorancs i van obligar a tallar tres línies de Rodalies durant prop d’un mes. La prioritat del Govern va ser aleshores reconduir el caos ferroviari, de manera que la transferència del servei va quedar en un segon terme.

Un traspàs en condicions
En tot aquest temps: la posició de la Generalitat sobre Rodalies ha estat clara: no acceptar un acord a qualsevol preu. El conflicte polític es va començar a solucionar quan el Govern central es va comprometre a injectar 4.000 milions d’euros fins al 2015 per tal de modernitzar la xarxa ferroviària.

Però la negociació no agafa embranzida fins que José Blanco es fa càrrec del Ministeri de Foment. Tan sols un mes després de prendre possessió, Blanco va visitar la Generalitat per tancar l’acord. Superat finalment aquest traspàs, la Generalitat ja pensa en el pas següent: aconseguir la titularitat dels trens regionals.