Després de signar l’acord, que culmina un llarg procés de negociació entre les dues administracions, el conseller d’Interior i Relacions Institucionals, Joan Saura, ha volgut subratllar que no es tracta d’una transferència burocràtica, sinó que té una gran repercussió sobre els ciutadans. De fet, el funcionament de Rodalies afecta els més de quatre milions de viatgers que aquest servei té cada any. Per la seva banda, el ministre de Política Territorial, Manuel Chaves, ha qualificat l’acord de “pas històric” en el desenvolupament de l’Estatut a l’empara de la Constitució.

La nova gestió de Rodalies
Arran aquest traspàs, la Generalitat decidirà sobre les tarifes, les freqüències i els horaris dels trens. Les vies, catenàries i andanes i el manteniment de la infraestructura continuarà sent responsabilitat del Ministeri de Foment, mitjançant Adif. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques assumeix, doncs, la inspecció del servei de Rodalies. Però, sobretot, l’acord estableix que el dèficit del servei per a l’any vinent -calculat en uns 117 milions d’euros- l’assumirà l’Estat.

L’acord també obliga la Generalitat a mantenir Renfe com a operadora fins a finals de 2010, que és quan acaba el contracte que té la companyia amb l’Estat. A partir de 2011, el Govern català tindrà mans lliures per decidir si continua amb Renfe o bé canvia d’operador.