Durant una hora i tres quarts, el ministre de Foment ha carregat contra els privilegis salarials que, diu, els controladors han acumulat amb els anys. José Blanco ha dut un extens informe ple d'exemples per demostrar que la pressió i el xantatge han conformat sempre la seva estratègia. El ministre ha defensat els decrets d'aquest any per reformar el sector aeri i, sobretot, per regular l'ús de les hores extra. Una eina que, segons Blanco, els controladors han usat per engreixar les nòmines, ja que es pagaven tres vegades més cares que les ordinàries. Ara es limiten a 80 hores anuals, quan fins l'any passat, de mitjana, n'hi havia que en feien 600 l'any. I la diferència implica un estalvi. El 2008, els controladors van fer més d'un milió tres-centes mil hores extra, que va suposar una despesa de 360 milions d'euros. Des que va començar l'any, i amb la regulació del govern, s'han fet unes 18.000 hores extra, amb un cost de 2 milions i mig. Blanco ha acusat els controladors de tenir un full de ruta programat i de no voler cedir en les negociacions que s'han fet durant l'any. JOSÉ BLANCO, ministre de Foment "Señorías, esto ha sido un chantaje en toda regla. La teoria de la provocación del gobierno que alguien sostiene, no tiene sentido. Hablar de provocación es avalar que la acción del gobierno debe alterarse por la amenaza de un grupo organizado". El ministre ha anunciat també la liberalització parcial durant el 2011 de tretze torres de control, i la resta a partir de 2012. Una mesura que trencarà el monopoli d'Aena en el control aeri a l'estat.

En la compareixença davant el Congrés, el ministre de Foment ha explicat les raons que van portar el Govern a iniciar la reforma del sector aeronàutic espanyol, un canvi que es va concretar en el decret llei que va aprovar el Govern a principis d’any i que ha generat les queixes dels controladors. Segons Blanco, l’objectiu era doble: abaratir despeses i adaptar el sector al marc europeu. Ha dit que el sector aeronàutic espanyol era poc competitiu a causa, principalment, de la “peculiar” situació dels controladors espanyols, a qui ha acusat d’haver utilitzat la situació de poder per fer “xantatge” a l’Estat amb l’únic objectiu de mantenir els seus privilegis.

Un dels principals problemes que ha citat Blanco han estat les hores extra que feien els controladors abans de la reforma, i que es cobraven al triple de preu que les hores ordinàries. Segons Blanco, el poder dels controladors els permetia  influir en la delimitació de la jornada laboral, que era insuficient i els obligava a fer hores extra. El ministre ha assegurat que el 2008, els controladors van fer 1.369.000 hores extra -que van costar 360 milions d’euros-, mentre que des que va començar l’any, només se n’han fet 18.000, xifra que equival a 2,5 milions d’euros.

Blanco també ha recordat que els controladors van recórrer el decret llei del Govern davant el Defensor del Poble -que el va arxivar- i davant l’Audiència Nacional, que el va ratificar. Ha afegit que dels 200 recursos presentats pel sindicat de controladors, ja se n’han resolt 53 i en tots els casos han ratificat la constitucionalitat del decret.

El ministre ha dit que l’executiu sempre ha estat obert a la negociació i ha acusat els controladors d’intentar boicotejar l’aplicació del decret mitjançant l’abús de baixes injustificades. Segons Blanco, és aquesta actitud la que va abocar al caos aeri espanyol durant el pont de la Constitució. El ministre ha assenyalat els controladors com a únics responsables del caos i els acusat de negar-se a treballar “de forma coordinada i planificada coneixent-ne les conseqüències”. Ha justificat l’actuació de l’executiu davant la gravetat de la situació, que feia necessàries mesures inmediates. Ha dit que el que van fer els controladors no va ser una vaga sinó “un xantatge en tota regla”.

Blanco també ha assegurat que el Govern actuarà amb el rigor necessari perquè el “sabotatge” no quedi impune i continuarà amb la reforma del sector aeronàutic. En aquest sentit, ha anunciat que s’agilitarà el procés de liberalització de les torres de control.

Segons el ministre, “els controladors han arribat a pensar que tot era possible, fins i tot posar de genolls a l’Estat prenent els ciutadans com a ostatges” i el Govern va haver d’actuar per posar límits. Per això, ha demanat al Congrés que doni suport a les decisions del Govern perquè tot torni a la normalitat.

D’altra banda, el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha convocat aquesta tarda un consell de ministres extraordinari per decidir si es prorroga l’estat d’alarma que es va decretar arran de la crisi.