La Generalitat ha encarregat un primer estudi que ha de dibuixar sobre el terreny la connexió entre Barcelona i el Vallès per sota de Collserola. Aquest és el primer símptoma que el projecte del túnel d'Horta comença a prendre forma i això no agrada gens als grups ecologistes. MANEL CUNILL, director de DEPANA "La instal·lació de qualsevol infraestructura té un efecte barrera, és a dir, que evita el flux d'animals i el pas d'un lloc a l'altre, té un impacte visual i per tant un impacte paisatgístic, també té un impacte sobre el sistema hidrològic: rius, rieres, torrents... en aquest cas rieres i torrents perquè es trenca la dinàmica d'aquests cursos d'aigua." Des de l'agrupació ecologista afegeixen que es tracta d'un túnel dissenyat inicialment per al pas de vehicles i que reconvertir-la per al pas de trens no és tan senzill des del punt de vista tècnic. Els ecologistes creuen que hi ha alternatives al polèmic túnel, com ara reforçar els trens que circulen pel corredor del Besòs o foradar el coll de Montcada. Una posició que comparteix el grup municipal d'Iniciativa. RICARD GOMÀ, president del grup municipal d'ICV-EUiA "Túnel ferroviari a Horta ara, no. Perquè? Per què ens sembla que hi ha alternatives molt més eficients i molt més ambientals que passarien per constuir el carril bus-vao, per millorar la connexió per Montcada, per millorar la capacitat dels Ferrocarrils de la Generalitat." Els veïns de Cerdanyola tenen ara una postura diferent: d'entrada es van oposar totalment al projecte, però el fet que el túnel estigui pensat per al trànsit ferroviari, canvia les coses. CARLES ROS, AV del barri de Serra Parera, Cerdanyola "La gent ho accepta més, el que no s'acceptava era el túnel d'Horta a nivell de vehicles perquè aquí ja estem envoltats d'autopistes: l'autopista de Terrassa a Barcelona, l'autopista de Girona i només faltaria que ens posessin una altra autopista en direcció a Barcelona." El projecte està pensat per resoldre les mancances de la xarxa ferroviària del nord de Barcelona, que està quedant obsoleta amb el creixement de les poblacions del Vallès. Us ho ha explicat, des del Parc de Collserola, Rocío Romero.