JORDINA FREIXANET, cap de la campanya 2.0 del PSC "Donar-li un toc d'humor i d'ironia a la política em penso que fa falta. Precisament la xarxa permet trencar una mica els esquemes i trencar el que és la manera que tenim de parlar tan convencional d'un polític." "La campanya 2.0 del PSC es pot definir com comunicació directa i participació real. Perquè a diferència d'altres partits polítics, no hem creat una xarxa social pròpia, sinó que hem anat a les xarxes socials on ja hi ha la gent, especialment a Facebook i Twitter. Per conèixer què n'opinen, poder fer escolta activa i a la vegada que ells coneguin els nostres missatges". "Tenim el Facebook propi del president Montilla, que és el nostre candidat. I Twitter és la immediatesa i serveix de repositori absolutament de tot. Ell mateix seria poc creïble que utilitzés totes aquestes eines per qüestió només purament de temps. Nosaltres no obrirem un twitter que el porti ell en persona". "El mateix missatge està a totes les xarxes. Però no només és el missatge sinó la difusió que en fa la gent del missatge i com està construint el missatge cadascuna de les persones que t'està deixant un comentari, t'està replicant una piulada." "De soldats digitals no n'hi ha. Evidentment, el president és el primer que diu que vol que siguin ciutadans lliures, oberts, crítics. A partir d'aquí, que un missatge pugui estar retwittejat 25 vegades... Jo sóc la primera que no m'agrada perquè a més penso que estem intoxicant una mica el discurs." "El pilar de la campanya 2.0 del PSC són els ciberactivistes. Al cap i a la fi ells són els que faran que la campanya 2.0 tingui la credibilitat que tingui. I tinc la sort de comptar amb un equip de ciberactivistes voluntari no només molt gran sinó amb un reconeixement personal d'ells com a persones a la xarxa molt important."
En la campanya electoral d’enguany, el PSC ha apostat per un canvi estètic, ha introduït l’humor i el seu candidat, José Montilla, ha desembarcat de ple a la xarxa: té pàgina web, Facebook, una aplicació per iPhone i Android, i l’equip 2.0 acaba d’inaugurar un Twitter per seguir la campanya electoral de Montilla.
Sinèrgies: twitter i els mítings llampec
El PSC ha incorporat a la campanya els mítings llampec, convocats de manera espontània i que emulen la fórmula de l'”speaker’s corner”. Una estratègia que parla un llenguatge molt similar al del Twitter, que permet resseguir i informar de l’actualitat a temps real en 140 caràcters. Precisament, el 6 de novembre el PSC va posar en marxa el compte @fetsandtwitts. La informació del perfil adverteix de què es tracta: “Fem seguiment diari del president i candidat a les properes eleccions autonòmiques 2010, José Montilla”. Dos apunts importants: el compte no el gestiona el mateix candidat i, a data d’avui, només segueix a membres del PSC.
Però els comptes de Twitter no s’acaben aquí: en té el propi PSC, consellers del Govern com Joaquim Nadal, Montserrat Tura, Ernest Maragall, Mar Serna, Marina Geli, el portaveu del PSC Miquel Iceta i el cap de campanya Jaume Collboni. La cap de campanya 2.0 del PSC, Jordina Freixanet, afirma que tot i que l’eina més activa dels socialistes a la xarxa és el Facebook, té molta més repercussió la informació publicada a Twitter. L’explicació ens la dóna Jordina Freixanet amb un exemple: “Joaquim Nadal o Montserrat Tura, amb uns 2.000 seguidors, actuen com a nodes d’informació. Així, els twitts que publiquen els consellers es difonen de manera radial per la xarxa i, algunes vegades, s’utilitzen per confegir nou contingut”.
De totes maneres, Montilla disposa d’un compte oficial a Facebook, en què barreja l’actualitat informativa com a president de la Generalitat i els mítings i actes als què assisteix com a candidat del PSC. El partit també disposa de Facebook i d’un canal de vídeos a YouTube.
El web de participació Sociates.cat
Més enllà del web del president Montilla, el PSC també ha presentat un web participatiu, www.sociates.cat. A través del portal, el partit ha engegat una campanya de participació en què els electors poden triar des del nom del mateix web, fer propostes i eslògans de campanya o enviar fotografies amb la “M” de Montilla.
Darrere la xarxa
L’equip de comunicació 2.0 del PSC, encapçalat per Jordina Freixanet, té tres objectius a l’horitzó: transmetre, sorprendre i proposar. Amb sis persones rere la pantalla, es disposa a donar a conèixer les idees del partit i alhora fer escolta activa a la xarxa. A la pregunta de si l’allau de twitts i hashtags electorals al Twitter provoca desinformació, Freixanet contesta que hi ha el perill d’intoxicar el discurs.