JORDI CUMINAL, secretari de comunicació de CiU "Fer-ho bé a les xarxes socials no és garantia de guanyar eleccions. Però si vols guanyar eleccions, a les xarxes socials també has d'intentar de fer-ho el màxim de bé possible." "Un joc fet a casa, que és la reproducció del que seria una oficina de campanya electoral en la qual, per seguir avançant, a l'hora de passar pantalles o guanyar més punts, hi entra allò de convidar a gent a fer-se seguidor d'alguna proposta del programa electoral o enviar directament propostes de l'Artur Mas de cara a les eleccions als teus amics de Facebook" "La idea és donar el màxim de viralitat en alguns productes polítics en campanya electoral a les xarxes socials." "Tot el que sigui intentar que el teu missatge arribi al màxim de gent possible, em sembla que no s'ha de perseguir." "Quant a productes tecnològics, hem mirat més o menys tot el que van fer. Però hem procurat no pervertir la realitat social catalana intentant fer coses que aquí no tindrien massa bona acollida." ROC FERNANDEZ, cap d'informació de CDC "És una xarxa social vertical en la qual s'agrupi tota la gent que està a favor del canvi. Aquesta gent nosaltres li proposem cada dia cinc clics pel canvi per fer, no? A mesura que s'acosten les eleccions, cativistes, ha anat passant més d'una xarxa social a un action center." "Els militants eren la gent que ensobrava, la gent que anava a penjar pancartes. Això s'ha anat perdent a mesura que els partits s'han anat professionalitzant. Fixa't que Internet, el que et permet és recuperar el rol del militant." Els esdeveniments socials que funcionen acaben tenint en un determinat moment un procés de desvirtualització. Perquè la gent es conegui, la gent s'interrelacioni. Per exemple, el Mas té una comunitat ara mateix de 10.000 amics al Facebook, i ara farem la festa del Mas amb el Facebook. "El sentit final de tot això és que la gent, el dia de les eleccions et vaig a votar. Per tant això és una acció que no és digital, encara." JORDI CUMINAL, secretari de comunicació de CiU "La política 2.0 no existeix. Només és política, i ara hi ha nous canals."
El Joc de Cativistes
L’última novetat ha estat el llançament al Facebook de “CATIVISTES, El Joc”, una iniciativa acabada de sortir del forn i que recull idees de vídeojocs com Farmville. L’entorn, però, enlloc d’una granja, és d’una oficina de campanya electoral de CiU. I l’objectiu per acumular punts consisteix en enviar propostes electorals de Convergència o aconseguir que els teus amics de Facebook siguin seguidors del web cativistes o d’Artur Mas.
Trobada de Mas amb els amics del Facebook
A dos dies de l’inici de la campanya electoral, CiU va convocar ciutadans i mitjans al cafè Zurich de plaça Catalunya, en una trobada d’amics d’Artur Mas al Facebook. Una iniciativa que va tenir molt d’èxit i que va servir al candidat convergent per apropar-se d’una manera diferent a la ciutadania, així com per guanyar visibilitat als mass media a través de les iniciatives que es couen a l’espai 2.0.
La marca Obama
El màrqueting polític a través de les xarxes socials que va fer Obama l’any 2009 va marcar un abans i un després en les campanyes electorals. L’actual president dels Estats Units va aconseguir mobilitzar els indecisos i va recaptar 700 milions de dòlars.
Tot els partits catalans, sense excepció, s’han deixat influenciar per l’estratègia d’Obama a la xarxa. En el cas de Convergència i Unió, ha dissenyat projectes similars als del president demòcrata com el web Cativistes, que emula el portal MyBarackObama.
Vídeoblog
CiU va obrir el vídeoblog d’Artur Mas l’any 2006, essent així un dels primers polítics a nivell mundial que utilitzava aquest format. Des de llavors, publica un vídeo setmanalment i és una eina molt ben valorada, tant pel partit i com pels ciutadans. Des d’aquesta finestra, Mas informa sobre els actes del partit, així com de temes que no tenen espai als mitjans de comunicació i s’amaguen als escenaris secundaris de la política.
Un candidat sense Twitter
Tenint en compte que Artur Mas és un usuari molt actiu al Facebook, el partit no té previst obrir un Twitter del candidat perquè considera que no seria transparent. L’equip de comunicació explica que Mas no el podria gestionar i opta per canalitzar la informació al Facebook, tant del partit com del candidat, i al compte de Twitter de CiU.
Convergència també ha elaborat una aplicació per a iPhone i compta amb un canal a YouTube.