(ACN) El president de la Generalitat, Pere Aragonès, creu que la seva proposta per utilitzar les pistes del Prat tant per enlairaments com aterratges durant quatre hores al dia a l’estiu és “rigorosa” i “implantable en un termini molt més curt”. El republicà també ha demanat “responsabilitat” a Aena perquè inverteixi per insonoritzar les zones urbanes al voltant de l’aeroport. Aragonès ha reconegut “l’impacte” que pot tenir sobre la població durant unes hores, però ha remarcat que sempre estarien “per sota la normativa” i només seria durant dos mesos a l’any.
El president ha dit que portarà aquesta proposta de canvi operatiu a la comissió tècnica Estat-Generalitat. “Veurem quina és la resposta”, ha expressat.
90 vols per hora al dia
La Generalitat proposa suspendre l’activitat segregada actual de les pistes de l’aeroport del Prat i permetre que les dues paral·leles funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost. D’aquesta manera es passaria dels 78 vols per hora als 90, el màxim de capacitat prevista en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport.
Els veïns de Gavà es veurien afectats per aquesta canvi operatiu. Per això, Aragonès ha demanat inversions d’Aena per insonoritzar les zones urbanes del voltant i ha lamentat que per cada una de les inversions a Barcelona, n’hi ha més de 250 a Barajas. “Ampliar les connexions de l’aeroport és possible sense ampliar l’aeroport ni malmetre l’entorn”, ha insistit el president. I ha defensat que el canvi “ha de respondre a les necessitats de Catalunya i el model del país, i no a les necessitats d’una empresa com Aena”.
Cinc criteris “inaudibles”
Aragonès ha fixat cinc criteris “inaudibles” per l’aeroport. En primer lloc, prioritzar els vols de llarg abast i “corregint el pes que tenen els vols baix cost i de curta distància”. En segon lloc, ha esmentat la necessitat de preservar els espais protegits al voltant de l’aeroport com la Ricarda, “si no, esdevindrà una hipoteca per al país”, ha advertit. També ha assenyalat la necessitat de minimitzar l’impacte acústic sobre les àrees urbanes i “no posar en risc” l’activitat del Port de Barcelona. Finalment, ha manifestat que els aeroports de Girona i de Reus “no han de ser substitutoris”, sinó “complementaris”.